VW-opdatering uden bivirkninger

Opgradering af dieselmotorer med skandaleramt software påvirker ikke bilerne negativt, viser test af 2,0 TDI-motorerne.

Artiklens øverste billede
Software-opdateringen af VW-koncernens 2,0 TDI-motorer virker efter hensigten, viser testen. Foto: FDM

Hverken brændstofforbrug, ydeevne eller udledning af udstødningsgasser påvirkes negativt af motoropgraderingen på VW’s skandaleramte dieselmotorer. Det viser en test, de europæiske bilistklubber, inkl. FDM, har lavet. Det betyder, at de danske ejere af dieselbilerne foreløbig ikke behøver at være nervøse. Det er en VW Golf og tre Audi A4-modeller med den 2,0 liters TDI-dieselmotor, som er testet med den softwareopdatering, VW har fået godkendt af de tyske myndigheder, og som herhjemme er frigivet.

»Det er glædeligt, at softwareopdateringen ifølge undersøgelsen ikke umiddelbart har en negativ effekt på bilerne. VW-sagen berører godt 90.000 danske bilejere og har fyldt meget i FDM’s rådgivning. Derfor har det været vigtigt for FDM som bilejernes forbrugerorganisation at få lavet en uvildig og uafhængig test af VW’s softwareopdatering, som bliver tvungen i Danmark,« siger leder af FDM’s tekniske rådgivning, Lone Otto.

Hver 10. på plads

Godt 10 pct., eller en halv snes tusinde ejere af VW, Audi, Skoda og Seat med berørte dieselmotorer, har fået opgradering. Det er gået gnidningsløst.

»Vi har kun fået positive tilbagemeldinger,« siger Lone Otto.

Glade for blåstempling

»Det positive resultat ændrer dog ikke vores grundlæggende bekymring for den effekt, opdateringen kan have på lidt længere sigt. Vi bør også huske på, at testen her kun omfatter fire biler og én motorstørrelse ud af mange berørte mærker og modeller fra VW-koncernen. Derfor vil vi fortsat følge hele sagen tæt og være klar til at tage de nødvendige skridt for at sikre forbrugernes interesser,« siger Lone Otto.

De tyske myndigheder ventes senere på året at frigive opdateringer til 1,2 og 1,6 liters dieselmotorerne, hvorefter bilklubberne tester igen. Hos VW-importøren konstaterer pressechef Søs Righolt, indkaldelserne kører efter bogen. Hun er tilfreds med, at klubbernes test viser, opgraderingen hjælper efter hensigten.

»Vi er glade for, at der er en uafhængig trepart, som bekræfter det, vi hele tiden har sagt, nemlig at vores løsning holder,« siger hun.

Sagen rullede i efteråret, da det kom frem, at VW havde udstyret en række modeller med snydesoftware, som får bilerne til at udlede mindre af det skadelige NOx ved test end i virkeligheden. Det skal koncernen nu rette op på. Bilklubberne testede efter den gældende NEDC-test, tyske ADAC’s motorvejstest, og den mere reelle WLTC-test, som kommer i 2017. Her viste bilerne efter opdateringen et let øget brændstofforbrug. Til gengæld faldt NOx-udslippet meget - for Golf helt op mod 36 pct.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.