Nyt bilmærke er klar med priser

Ssangyong klar med nyt forhandlernet og en stribe modeller, hvor Suzuki Vitara-konkurrenten Luvi skal være spydspidsen.

Artiklens øverste billede
Ssangyong Luvi, der er en model a la Suzuki Vitara, bliver spydspidsen i det koreanske mærkes comeback i Danmark. Fotos: Ssangyong

Først var planen, at den skulle hedde Tivoli som i udlandet.

Efter indsigelser fra forlystelsesparken af samme navn hedder modellen nu Luvi, men den skal fortsat være spydspids, når det koreanske mærke Ssangyong nu arbejder på et comeback herhjemme.

Det sker til priser fra 200.000 kr. plus levering for den billigste Base med en 1,6 liters benzinmotor på 128 hk. Dermed matcher modellen Suzuki Vitara, som den på mange måder ligner. Luvi klarer dog kun 15,1 km/l i den billigste version, hvilket ikke er imponerende, til sammenligning har den tilsvarende og lidt billigere Vitara med 120 hk et forbrug på 18,9 km/l.

Den billigste diesel med en 1,6 liters motor på 115 hk klarer mere rimelige 23,8 km/l.

Bredt program

Luvi følges af en større Luvi XLV, der matcher en Nissan Qashqai, koster 25.000-30.000 kr. mere og lander herhjemme til efteråret.

Den større Luvi XLV forventes at starte fra 225.000-230.000 kr. og skal konkurrere mod Nissan Qashqai.

Ssangyong var sidste gang på det danske marked for otte år siden, men kommer tilbage med et bredt modelprogram, der også omfatter SUV’en Korando, der koster fra 300.000 kr. plus levering for grundmodellen med en kraftig 2,2 liters dieselmotor på 178 hk, og som ligesom Luvi fås med to- eller firehjulstræk.

Længere oppe ad prisstigen ligger den store Rexton SUV i anden generation fra 2012, der starter fra 395.000 kr. plus levering, og den syvpersoners familiebus, Rodius, der begynder fra 400.000 kr.

Rexton er en gammel kending i den tungere SUV-klasse. Den starter fra en pris i underkanten af en halv mio. kr.

Desuden omfatter programmet også pickuppen, Actyon, der koster fra 180.000 kr. plus moms.

Det er Nic. Christiansen Gruppen, der står bag importen af mærket, som tidligere blev hentet til landet af Interdan Gruppen. Her er foreløbig blevet ansat forhandlere i Køge, Herning, Sorø og Randers. Men flere er på vej, oplyser Jens Ibsen, der er direktør for det danske importselskab.

Herfra starter man forsigtigt ud, da det tager nogen tid at bygge et mærke op.

Lang garanti

»Vi forventer at kunne sælge i alt et par hundrede biler i år fordelt på alle modellerne,« siger Jens Ibsen, som peger på, at firmaet med base i Kolding også står for importen til Sverige, som bygges op sideløbende med den danske del.

»Det betyder, at vi har flere strenge at spille på,« siger han.

Nogle af de ting, der ved debuten skal få kunderne ind i butikkerne, er en garanti, som hedder fem år/100.000 km på Luvi, Luvi XLV og Korando, mens Rexton, Rodius og Actyon har tre år/100.000 km at tilbyde.

Korando, der starter fra godt 300.000 kr., bliver en konkurrent til biler som Kia Sportage.

Luvi, der betyder Leisure Utility Vehicle – eller oversat: køretøj med muligheder i fritiden – kan ud over Base fås i udstyrsniveauerne Street og Free.

Mange campere

De tre niveauer omfatter det mest grundlæggende udstyr. Dog ikke muligheden for automatisk nødbremse.

Men det kan muligvis komme med i et vist omfang fra efteråret, alt efter hvad importøren får forhandlet på plads med fabrikken.

Da Ssangyong sidst var på markedet, sad mærket på 20 pct. af salget af campere i Danmark.

En omlægning af afgifterne for autocampere og gul plade-biler satte i 2007 en stopper for eventyret, der især var båret af Rexton og Rodius, som dengang med sit godt nok praktiske, men pukkelryggede design kandiderede til titlen som en af verdens grimmeste biler. Den nye generation er dog blevet meget kønnere. Luvi, som nu for alvor skal tegne mærket herhjemme, blev lanceret på det europæiske marked i 2015.

Ssangyong

  • Modeller: Luvi, Luvi XLV, Korando, Rexton, Rodius, Actyon Sports.
  • Luvi og Luvi XLV har begge akselafstand på 2,6 meter, mens længderne er 4,20 og 4,44 meter.
  • Bagagerummene klarer henholdsvis 423 liter og 720 liter.
  • Luvi-modellerne fås med en 1,6 liters benzin- eller dieselmotor på henholdsvis 128 hk og 115 hk.
  • De klarer henholdsvis 15,1-15,6 km/l og 23,8 km/l og kan fås med enten to- eller firehjulstræk.
  • Garantien er fem år/100.000 km for Luvi, Luvi XLV og Korando, mens den er på tre år/100.000 km for Rexton, Rodius og Actyon Sports.
  • SsangYong ejes af indiske Mahindra & Mahindra. Mærket producerer flere modeller som bl.a. den Mercedes S-klasse store Chairman.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.