Hold overfladen frisk

Hvis bilens lak skal overleve sommerens skarpe solstråler, har den brug for hjælp. Sådan holder du overfladen frisk.

Artiklens øverste billede
Bilvask bør ske ved håndkraft. Ved lakpleje skal der rengøres i alle bilens krinkelkroge, døråbninger og hjulkasser. Foto: Colourbox

Vintermånedernes skiftevis salt- og snedækkede veje er kendte for at være særdeles hårde ved bilens undervogn, og de fleste bilejere ved, at en jævnlig tur gennem vaskehallen med undervognsskyl er en god idé.

Men også sommerens skarpe solskin kræver særlige forholdsregler, hvis man vil bevare bilens glans og dermed en væsentlig del af bilens værdi. Sådan lyder budskabet fra Michael Nilsson, der er direktør i klargøringskæden Byens Bilpleje.

»Overfladen på en bil kan i løbet af en dag i solen blive ekstremt varm. Det kan i sig selv være hårdt for lakken, men hvis der samtidig falder harpiks eller fugleklatter på bilen, kan det simpelthen ætse ned i lakken, hvilket kan få den til at åbne sig og krakelere. Men hvis man lægger en beskyttende hinde i form af lakforsegling, beskytter man den meget, og så er det nemmere at få skidtet af,« forklarer Michael Nilsson.

Vigtigt for værdien

Han har arbejdet i branchen i 15 år og har oplevet mange skader på lak, som skyldtes manglende vedligehold.

»Vi får dagligt biler ind, hvor folk ikke har været opmærksomme på at beskytte bilens overflade. Det drejer sig ofte om biler, som efter fire-fem år skal sælges, og hvor manglende vedligehold kan få stor betydning for, hvor meget ejeren kan få for den. Hvis en forhandler, der tager den gamle bil i bytte, selv skal sørge for at få bilen bragt i salgsklar stand, kan det trække gevaldigt ned i vurderingen.«

Lad ikke skidtet sidde

Hos Byens Bilpleje koster det fra 2.490 kr. at få udført en udvendig polering med efterfølgende lakforsegling. Men hvis fugleklatter og andet skidt har fået lov til at sidde længe, kan lakken være så medtaget, at bilen skal males, og så kan prisen lyde på op mod 10.000 kr.

Sådan vedligeholder du bilens lak

Trin 1: Bilvask

At lakforsegle en beskidt bil er en dårlig idé. Derfor er den indledende bilvask uhyre vigtig. Der skal bruges rigeligt med vand – både rent vand til at skylle bilen og til at fjerne sæbevandet, når man har vasket. Vasker man bil med urent eller for lidt vand, risikerer man at ridse lakken.

Bilvask bør foregå ved håndkraft. Til hverdag kan en tur i vaskehallen være tilstrækkelig, men ved lakpleje skal der rengøres i alle bilens krinkelkroge, døråbninger og hjulkasser.

Der skal vaskes oppefra og ned, så man begynder med taget. Skyl jævnligt med vand, så bilen ikke tørrer ind, da det kan efterlade kalkpletter. Hvis man ikke har mulighed for at vaske bilen i hånden, kan vaskehallen bruges. FDM anbefaler dog, at man forvasker bilen, før den køres ind i vaskehallen, og at man efterfølgende tjekker, at bilens lak er helt ren, før man begynder at polere.

Trin 2: Tør bilen af

Endnu en fordel ved at vaske bilen i hånden er, at man får efterset lakken, når man skal tørre bilen. Man kan bruge mikrofiberklude, men det bedste resultat opnås med et godt vaskeskind.

Husk at åbne døre, motorhjelm og bagagerum og få tørret alle lakerede flader. Ligesom med bilvasken skal man begynde med at tørre bilens tag. Derefter kan man gå i gang med resten af bilen.

Trin 3: Rens lakken

Når bilen er helt ren, kan man påbegynde selve lakplejen. Husk, at alt arbejde skal foregå i skygge, da produkterne ellers tørrer for hurtigt ind på lakken og kan give et dårligere resultat. Er lakken af ældre dato, er det en god idé at rense den, før man forsegler den.

Selve lakrenseprocessen varierer afhængigt af produktet, men konceptet er, at man får slebet lidt af det øverste lag på lakken for at fjerne de urenheder, der har sat sig. Det udføres normalt i hånden, men man kan også bruge en polermaskine til lakrens og -forsegling.

Trin 4: Lakforsegling

Sidste trin er selve lakforseglingen. Her skal man følge anvisningerne på produktet nøje. Lad det ikke tørre længere tid end anbefalet. Det kan være svært at pudse fasttørret lakpleje af, og er man uheldig, kan det ses efterfølgende. Både ved lakrens og lakforsegling er det en god idé at tage ét område ad gangen – bilens tag, en dør, motorhjelmen osv.

Nogle produkter har specialsvampe til påføring af produktet, men de fleste kan påføres og poleres op med mikrofiberklude. Vær opmærksom på, at der skal mange klude til, og husk, at de skal være rene, når man går i gang.

Kilde: FDM.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.