Norsk fokus på Tesla

Forbrugerorganisationen Elbil Norge mener, at der helt naturligt vil komme flere uafhængige Tesla-værksteder, i takt med at der sælges fortsat flere elbiler.

Artiklens øverste billede
Et stigende antal Teslaer på vejene betyder også, at der skal flere reparatører på banen, mener Elbil Norge. Foto: Wikipedia

I Norge, som er et af verdens største markeder for elbiler, har man øje på Tesla og mulighederne for reparation og service. Et værksted var i fjor på vej til at rejse sag ved de norske konkurrencemyndigheder, fordi det ikke at kunne købe karrosseridele, og den store forbrugerorganisation Elbil Norge holder øje med udviklingen.

»Tesla ønsker kontrol med hele værdikæden. De henviser til, at bilen fra bunden er bygget helt anderledes end andre biler, og at det derfor er vigtigt, at det er autoriseret personale, som tager sig af den. Vi ser imidlertid medlemmer, der er utilfredse med de lange ventetider og høje priser, som findes, fordi de ikke har reelle alternativer. Og vi mener, at monopolet skal udfordres. Den store tilgang af nye elbiler kombineret med en højere pris kan give et svækket omdømme. Det er en problemstilling, som Tesla indrømmer, de er klar over,« siger Ståle Frydenlund, der er kommunikationsrådgiver ved Norsk Elbilsforening.

Han tror, at der helt naturligt vil ske en udvikling.

»Derfor bør Tesla overveje at certificere et antal uafhængige værksteder over hele Norge. Det vigtigste for os er, at der kommer mere fri konkurrence. Det kommer forbrugeren til gode,« siger Ståle Frydenlund, som peger på, at der allerede nu er 325.000 forudbestillinger på den nye Model 3 verden over, og at det betyder mange flere service- og reparationssteder.

»Gennem samtaler med repræsentanter fra Tesla har vi heldigvis også det indtryk, at de ønsker at blive mere udfordret på eftermarkedet,« siger han.

Det pågældende norske værksted har endnu ikke rejst sagen ved konkurrencemyndighederne.

»Vi arbejder på at samle dokumentation. Men det er en kompliceret sag, Tesla har en selektiv distribution, hvor de har kontrol med hele kæden, og det gør sagen mere juridisk kompleks,« siger Arild Hansen, som er daglig leder af sekretariatet ved Autobranchens Leverandørforening, der arbejder med sagen.

Han peger på, at der ikke er problemer med de andre importører af elbiler, hvor værkstederne frit både kan købe reservedele og få uddannelse i montering.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.