Tesla anklaget for unfair konkurrence

Den danske Tesla-importør er i to tilfælde indklaget for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for ikke at ville sælge reservedele til andre værksteder.

Artiklens øverste billede
Emil Ellefsen, stående, og Henrik Tidemand Jørgensen, der er indehavere af Autoskadestuen, mener, at Tesla overtræder reglerne for fri konkurrence. Foto: Privat

Tesla nægter at sælge reservedele til os, og det er i strid med reglerne for fri konkurrence.

Sådan lyder budskabet i to sager, som nu er havnet hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Det er værkstedet Autoskadestuen og brancheorganisationen Dansk Bilbrancheråd, som har indklaget den danske importør efter to konkrete sager.

En af virksomhederne hos Dansk Bilbrancheråd, som organiserer de frie værksteder, har ifølge Dansk Bilbrancheråd fået afslag på at købe en tredje sæderække med børnesæde til en brugt Tesla S, hvor den skulle genmonteres for en kunde. Det andet tilfælde er Autoskadestuen, der ifølge medindehaver Emil Ellefsen godt kan købe de såkaldte skruedele, men har fået afslag på at købe motor- og eldele samt karrosseridele, som skal limes, svejses eller nittes på, samt manualer og en testcomputer.

Der er solgt godt 3.000 Tesla S i Danmark og 11.000 i Norge. Alternative værksteder i begge lande har oplevet problemer med at købe reservedele hos Tesla og har derfor valgt at reagere.

EU-lov

Hos Dansk Bilbrancheråd mener man, at sagen er klar.

»Hvis det havde været en elektrisk del, havde vi sagt okay. Men det her er en reservedel som alt andet, der bare kan skrues på. Vores holdning er, at ligesom man køber en del til en Mazda3, skal man også kunne gøre det til en Tesla,« siger Johanne Berner, der er advokat for Dansk Bilbrancheråd.

Hun henviser til de såkaldte gruppefritagelsesregler, som er EU-lov og foreskriver, at bilfabrikker og importører ikke kan nægte at sælge reservedele.

Ifølge advokaten fik det pågældende værksted aldrig en begrundelse, men blev henvist til at kontakte en person i Bruxelles. Men det går ikke, da firmaet er underlagt dansk lov.

Autoskadestuen ejes af to tidligere medarbejdere hos Tesla, som laver skader, service og reparationer på Tesla-bilerne. Her er en speciel tester bl.a. nødvendig, hvis kølesystemet skal serviceres. Indehaverne mener, at de bliver forhindret i at reparere Tesla S-biler, som er trafikskadede, da de ikke kan få alle dele.

»Det begrænser os i vores arbejde, og det er ikke logisk, at vi skal behandles på denne måde. Det er konkurrenceforvridende, at de ikke vil sælge de dele, som vi skal bruge for at reparere en Tesla. Vi har gjort dem opmærksomme på dette. Men de er iskolde. De gør, hvad der passer dem,« lyder det fra Emil Ellefsen, som er medindehaver af Autoskadestuen.

Peter Bardenfleth-Hansen, som er nordisk direktør for Tesla Motors, afviser kritikken.

»Overordnet set ønsker Tesla at sikre, at vores kunder får den bedste service, og det er derfor, at vi ejer og driver alle vores serviceværksteder. Derudover følger vi naturligvis de almindelige danske og europæiske regler, som forpligter os til at sælge til tredjepersoner.«

»Vi samarbejder med de værksteder, der er godkendt og autoriseret af Tesla. Og vi er sikre på, at vi overholder de gældende regler i Danmark og EU. Hvis der er nogle, som er af en anden opfattelse, må de selvfølgelig prøve sagen af ved Konkurrencestyrelsen,« siger Peter Bardenfleth-Hansen.

Hos FDM har man hørt om lignende tilfælde i andre lande og følger sagen med kritiske øjne.

»Vi er som forbrugerorganisation bekymret for, om man sætter den frie konkurrence ud af kraft. En svækket konkurrence gør nemlig produkterne dyrere for forbrugerne,« siger Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef hos FDM.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.