Range Rover Evoque er designersnit med terrængear

Den femdørs Range Rover Evoque holder stilen med ny nitrins automatgearkasse.

Artiklens øverste billede
Stilen holder stadig for Range Rover Evoque, som bliver mere affekterer med det nitrins automatgear. Fotos: Jens Overgaard

Range Rover Envoque AWD Dynamic

Pris: 935.000 kr.

Med ekstraudstyr: 1.346.200

Forbrug: 17,2 km/l EU-snit

CO per km: 153/159 gram

Grøn ejerafgift: 2910 kr. halvårligt

Motor: Firecylindret dieselmotor på 2,2 liter

Ydelse: 190 hk

Moment: 420 nm/1750 omdr.

Topfart: 195 km/t

0-100 km/t:8,5 sek

Efter tre år er Evoque nu opgraderet på de indre linjer, og kan som den første personbil i verden fås med en nyudviklet nitrins automatgearkasse, mens tilbehørslisten nu omfatter Wade Sensing, der måler vanddybde, og en lang række nye sikkerhedssystemer, som bl.a. Reverse Traffic detection, som advarer om trafik fra siden, når du bakker.

Opleves grandiøs

Vi tester den femdørs version af Evoque med 2,2 liters dieselmotor på 190 hk, den nitrins automatgearkasse fra ZF og hele dynen af nyt udstyr, som også omfatter et automatikprogram til parallelparkering, pris 935.000 kr. plus ekstra udstyr for 411.200 kr.

Selv om Evoque ikke er større end Nissan Qashqai, opleves den mere grandiøs. Pladsen er regulær til fire voksne med pik-pak i det 550 liter store bagagerum, mens undervognen er så fornemt afstemt, at vi føres lige så majestætisk frem som i de større Range Rovers.

Det sker komfortabelt og fast, mens den høje kørestilling giver et godt udsyn.

De mange trin i gearkassen skal få mere ud af dråberne, noget som her kaster en brændstoføkonomi på rimelige 17,2 km/l af sig og skal med sit meget lave 1. gear give et bedre vejgreb end den tidligere seks-trins.

Interiøret i Evoque er stadigt unikt med gearvælgeren, der kører op fra konsollet som et ubådsperiskop.

let skiftende

Kombineret med ”On demand”-firehjulstrækket , som slår fra ved hastigheder over 35 km/t, er der god mulighed for et godt afsæt i terræn. I forvejen er Envoque bestykket med alle Range Rovers terrænprogrammer. Oplevelsen fra stilstand til motorvejsfart er da også nærmest glidende, hvor gearkassen er fint afstemt og med sine lette skift på højde med VW-koncernens DSG gear, med de tilstrækkelige 420 nm fra dieselmotoren. Du tænker ikke over, at her er ni frem for seks gear.

Interiøret er mere afdæmpet end det ydre. Gearvælgeren, der kører op som et ubådsperiskop, når tændingen aktiveres, er stadig unik, men ikke særlig praktisk. Det kræver mange drej på den langsomt reagerende gearvælger, hvis du vil lave en snæver parkering. Multimediesystemet på den store skærm er stadig funktionelt, men virker allerede gammeldags over for de nye fra VW og Toyota. Faktisk er brugerfladen i den nye Aygo bedre og mere præcis.

Dieselmotoren med 190 hk matcher den femdørs Evoque godt.

Med de skydeskårslignende bagruder er udsynet agterud heller ikke det bedste. I alle tilfælde er Evoque i en klasse for sig selv og en af de mest cool og velkørende crossover-SUV’ere.

Den praktiske femdørs, som starter fra 715.000 kr. har mest relevans herhjemme, mens tredørsudgaven mere er et statement.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.