Ny super-Lambo på banen

Den nye Lamborghini Huracán afløser Gallardo og byder på højteknologi og en V10’er med 610 hk.

Artiklens øverste billede
Den nye Lamborghini Huracán med en V10-motor på 610 hk signalerer; kør mig! Fotos: Lamborghini

Sjældent har udtrykket en bil med kant kunne bruges mere passende.

Der er nemlig masser af kantet geometri i formgivningen af den nye Lamborghini Huracán, der med sin 5,2 liters V10’er på 610 hk heller ikke er sat i verden for at please miljøforkæmpere, selv om der også er arbejdet med at få mere ud af dråberne.

Til gengæld skal afløseren for Gallardo nok vække begejstring blandt motorentusiaster med omdrejninger i blodet.

De mange heste hentes nemlig ved 8.250 omdrejninger, mens momentet på 560 Nm topper, når centermotoren snurrer ved 6.500 omdrejninger.

Det giver værdier, som en topfart på 325 km/t, 0-100 km/t på 3,2 sekunder, og 0-200 km/t på 9,9 sekunder. Noget som på distancen 0-100 km/t er 0,2 sekunder hurtigere end den seneste og vildeste Gallardo, som for øvrigt også kun byder på 570 hk.

Flere tyre

Huracán har selvfølgelig firhjulstræk som forgængeren, mens en nyudviklet syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse kaldet Lamborghini Doppia Frizione sørger for skiftene. Lamborghini melder ikke noget om manuelt gearskifte, noget visse tilhængere sikkert vil begræde.

Som forgængeren, Gallardo, byder Huracán selvfølgelig på en centerplacering af motoren.

Storytelling betyder alt. Især for superbiler. Derfor er navnet også denne gang halvmytologisk. Huracán er ikke alene navnet på Maya-guden af samme navn, som herskede over vinden, stormen og ilden - deraf ordet Hurricane. Nej, i bedste Lamborghini-tradition skal der også en tyr ind over.

Huracán var nemlig en frygtløs og aggressiv tyr af racen Conte de la Patilla, som kæmpede i Alicante i 1879.

Masser af teknologi

Lamborghini laver racer-egenskaber i bilen, som er bygget aluminium og kulfiber og som er udstyret med keramiske bremser som standard. Andre højteknologiske detaljer er de avancerede full LED forlygter og en instrumentering, som består af en 12,3 tommers TFT farveskærm.

Den sidste Gallardo, der som model blev bygget i 14.022 eksemplarer, rullede af samlebåndet for kort tid siden, og den nye model skal nu bygges i hovedkvarteret i Sant’Agata ved norditalienske Bologna fra foråret 2014.

Den nye Lamborghini Huracán vises officielt på det kommende motorshow i Geneve.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.