Årets vinder blev en minibil

Bilbranchen tror ikke på flere salgsrekorder, men ser frem til højere salg af større biler.

Artiklens øverste billede
Volkswagen up! blev årets mest solgte bilmodel.

Der er aldrig tidligere blevet indregistreret så mange nye personbiler i Danmark som i 2013. Ifølge årsopgørelsen fra De Danske Bilimportører rullede der i december 14.287 nye personbiler ud på de danske veje.

Dermed sluttede året ifølge bilimportørerne med et personbilsalg på 182.198.

I forhold til 2012 er der tale om en fremgang på 6,7 pct., og det vækker glæde hos De Danske Bilimportører.

Et imponerende år

"2013 har været et meget imponerende år for salget af personbiler. Gennem hele året har været over niveauet for 2012, der ellers var rekordår," lyder det fra den administrerende direktør Bent Mikkelsen.

For bilbranchen er det dog ikke gode tegn, at salget også i 2013 har været båret frem af de mindste biler. Dem er der både mindre fortjeneste på ved salget, og omsætningen på værkstederne er efterfølgende også mindre end for de større modeller.

Blandt bilmodellerne har årets ubestridte vinder været Volkswagen up!. Den er der ifølge bilimportørerne blevet solgt 12.909. Det er mere end de to næste modeller på listen tilsammen. Toyota Aygo og Skoda Citigo blev der solgt henholdsvis 6.272 og 6.015 af.

De 20 mest solgte modeller i december:

Volkswagen up!

1.149

Renault Clio

595

Skoda Octavia

491

Peugeot 107

467

Peugeot 208

439

Citroën C1

429

Toyota Aygo

397

Volkswagen Golf

335

Citroën C4 Grand Picasso

332

Skoda Citigo

308

Opel Insignia

285

Renault Captur

276

Ford Fiesta

248

Ford Ka

247

Audi A4

230

Audi A3

210

Volkswagen Passat

201

Citroën C3

200

BMW 3

200

Ford Mondeo

194

Kilde: De Danske Bilimportører

Flere kunder til mellemklassen

"Vægten ligger stadig på de mindre og billige biler. Men de seneste tal tyder på, at kunderne til biler i mellemklassen nu vender tilbage i lidt større tal. De flotte salgstal understreger også, at der i disse år sker en fornyelse af bilparken til gavn for miljø og trafiksikkerhed," siger Bent Mikkelsen.

Det bekræftes af tallene for december. Her er Skoda Octavia som repræsentant for de større biler rykket ind på tredjepladsen over de mest solgte modeller. Volkswagen Golf i samme størrelse er nummer otte.

Men med på listen er også Citroën C4 Grand Picasso, Opel Insignia, Audi A4, Volkswagen Passat, BMW 3 og Ford Mondeo.

Slut med rekorder

Det antyder, at der i december er blevet udskiftet en del firmabiler, selv om reglerne for firmabiler er blevet ændret, så det ikke længere er så attraktivt at skifte firmabilen i december.

Samtidig vurderer han så også, at det nu måske vil være slut med rekorder i bilsalget.

"Vi forventer også i 2014 et højt bilsalg. Men vi forventer ikke, at vi vil igen vil få en rekord," tilføjer Bent Mikkelsen.

En presset branche

Samme opfattelse har Jan Lang, der er analytiker for bilhandelspladsen Bilbasen.dk.

"Nu tror jeg ikke på, at det bliver større. Men det har jeg også sagt tidligere. Salgstallene er imponerende, men de dækker samtidig over nogle udfordringer i branchen. Værdien af den solgte bil er jo meget lavere end for nogle år siden, og det presser bilbranchen på indtjeningen," forklarer Jan Lang.

På bilbranchens vegne henter han dog optimisme i en forskel fra første til andet halvår af 2013.

"I andet halvår er der blevet solgt flere af de større biler, og det er ikke kun firmaerne, der køber disse biler. Det gælder også de private bilkøbere, og det er meget positivt for branchen, fordi der er større omsætning i salg og service af de større modeller," siger Jan Lang.

Imponeret over VW up!

Samtidig er han imponeret over, at Volkswagen up! alene tegner sig for en markedsandel på 7,1 pct.

"Det er helt vildt, at der næsten er blevet solgt 13.000 VW up!er. Det er årets suveræne vinder, men samtidig er VW generelt en vinder. Mærket står stærkt i alle klasser, og nu er det også igen gået ind på leasingmarkedet," forklarer Jan Lang.

Top 20 for hele året:

Volkswagen up!

12.909

Toyota aygo

6.272

Skoda Citigo

6.015

Peugeot 208

5.597

Renault Clio

5.550

Ford Fiesta

5.451

Peugeot 107

4.961

Kia Picanto

4.681

Citroën C1

4.521

Volkswagen Golf

4.190

Ford Ka

3.874

Kia Rio

3.544

Skoda Octavia

3.537

Toyota Yaris

3.229

Volkswagen Polo

3.206

Hyundai i20

3.189

Citroën C3

2.719

Opel Corsa

2.632

Fiat 500

2.567

Seat Mii

2.560

Kilde: De Danske Bilimportører

Håb om bedre indtjening

Hos Autobranchen Danmark er der også glæde over endnu en rekord i personbilsalget. Men også her er forventningen, at bilsalget nu har toppet.

"Jeg tror ikke, at bilsalget vil kunne fortsætte i samme flotte tempo i 2014. Men det er min forventning, at vi vil se en stigende efterspørgsel efter lidt større biler. Derfor kan 2014 faktisk blive et endnu bedre år for bilforhandlerne, fordi indtjeningen på de lidt større biler er højere," forklarer den administrerende direktør Jens Brendstrup.

Tallene for bilsalget viser også, at det er de private bilkøbere, der har trukket bilsalget mod rekord. De tegner sig for to tredjedele af personbilsalget.

Dieselbiler taber terræn

Samtidig er dieselbilernes popularitet for nedadgående. I 2012 udgjorde de 40 pct. af bilsalget, men i 2013 er andelen faldet til 31 pct.

"Det skyldes, at regeringen omlagde ejerafgiften pr. 1. januar 2013, hvilket gjorde dieselbiler relativt dyre i forhold til benzinbiler. Det har haft en markant effekt på fordelingen af bilsalget i 2013," forklarer Jens Brendstrup

AutoBranchen Danmark er fra årsskiftet fusion af Danmarks Automobilforhandlerforening og Foreningen af Auto- og Industrilakerere.

LÆS OM minibiler PÅ GUIDE.DK

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.