Her er cabrioleten til fire mio. kr.

Bentley Continental er gået fra W12 til V8 motor – går det godt? Svaret er et brølende ja.

Artiklens øverste billede
En englænder kommer på besøg I København. Vi gør holdt på Amagertorv i den nyeste Bentley, den åbne Continental med V8-motor. Ser den godt ud, som den holder her? Så vent til du hører lyden.

Man åbner jo døren, inden man starter motoren. Det er derfor, du får de måske to største Bentley- oplevelser i denne rækkefølge: Først duften. Mmmm. Så lyden. Wroar.

Der, lige ved porten til showroomet hos Bentley-Danmark, holder den nyeste Bentley. Den nye udgave af Continental. Her som cabriolet. Og med den nye V8-motor. Derfor med det komplette modelnavn Bentley Continental GTC V8.

Kalechen er endnu slået op. Det er derfor, det bare vælter ud med den reneste duft af læder, når du åbner døren. Mmmm. Jo, de bruger noget fint læder ovre på den gamle Bentley-fabrik i Crewe. Selvfølgelig glæder du dig til at sidde bag rattet – men oplevelsen af læder får dig automatisk til at standse op, stå stille og bare lade duften fylde næseborene. Og efter læderpausen. Så er det ind bag rattet. Sæderne ikke bare dufter godt. Et par hurtige klik på knapperne til de mange elmotorer – og førersædet passer perfekt til din krop. Lige gribe om det ganske store rat – så tjatte til på et par knapper her og der – lige overbevise dig selv om, at du er in charge her.

Og så: Et tryk på knappen med de fem bogstaver, S, T, A, R og T.

Wroar. Et stille brøl. Den nye V8-motor er vakt til live. Hvornår har du sidst hørt den dybe tomgangslyd fra en voldsom V8’er? Og bulderet, når du pirrer til speederen. Uanset om det så var i går, vil du have glemt, at det kan lyde så godt. Så faretruende. Så dybt. Så buldrende.

Mindre maskine – samme kraft

Lyden af en V8’er kan sjældent overgås. Men hvis man spørger Bentley helt officielt, er det ikke på grund af lyden, at Continental W12 nu har fået en lillebror, Continental V8. Der handler om CO2- udslip. Rent faktisk har Bentley lyttet til sine nuværende og kommende kunder – og ja, de siger, at de bekymrer sig om CO2-udslip og om mærkets image, hvis der ikke sker noget.

Very well – lad os gøre noget. Vi konstruerer en V8’er. Og glem ikke, V8 er jo i den grad en del af vores DNA. Fra 12 til 8 – det er downsizing.

Downsizing er blevet et af bilverdenens mantraer. Færre cylindre – mindre slagvolumen – mere turbo. BMW downsizer sin V10 til V8, Audi downsizer en af sine V8’ere til V6, Mercedes downsizer en af sine S-klasser helt ned til en 4-cylindret motor. Og Volkswagen lancerer sin nye up! med 3-cylindret motor på sølle 1 liter. Downsizing over alt. Senest også i den absolutte overklasse. For den nyeste version af Bentley Continental har altså en 4-liters V8.

Måske lyder en slagvolumen på fire liter ikke særligt småt. Men når modelrækkens virkeligt store motor er en 6-liters W12, forekommer 4,0 V8 alligevel down.

At mindre slagvolumen og her også færre cylindre vitterligt virker, kræver bare et hurtigt blik på et par nøgletal for at konstatere. W12 har et CO2-udslip på 384 g/km – den nye et udslip på 246 g/km. Fra 384 til 246!

Og nu er det jo ikke sådan, at den nye ”lille” er blevet langsom. Bentley V8 yder stadig på den sjove side af 500 hk, og topfarten er fortsat over de 300 km/t. Det er det, downsizing kan: Mindre forbrug og udslip uden at det går ud over præstationerne. Så kom bare med noget mere af det.

Magt, musik, greb

Hvordan V8 og godt og vel 500 hk føles, skal jeg opleve nu. Den gungrey testbil i R – ikke kigge bagud, men ned på tv-skærmen mellem sæderne – bakkamera. Jernporten er åben. Ned ad Banevingen, gennem noget københavner-trafik og ud på åbne veje.

Forestiller dig Bentleys Le Mans-vinder fra 2003 – Tom K’s ene af to sejre i andet end Audi – prøvekørt på Jyllandsringen.

Det er præcis sådan, jeg har det, når 503 V8-heste spadserer ad vestmotorvejen hen over Sjælland. Det er jo i orden at accelerere og mærke, hvordan man bliver blæst helt ned i det sorte af sæderne; men en rigtig ”Mulsanne-langside” er der ikke her i Danmark. Så spørg mig ikke om sådan en Continental V8 er mest stabil ved 300 med kalechen oppe eller nede? For jeg ved det ikke.

Men jeg ved, hvordan apparatet lyder, når alle 507 hk lukkes ud på én gang. Ingen hjulspin, for her er firehjulstræk. Bare et los i ryggen, der aldrig synes at holde op. Til en lyd af et snerrende brøl fra otte cylindre.

Kunstig ekstralyd

Det pudsige er så, at motoren her – med et system, der kobler halvdelen af cylindrene fra ved blød kørsel – er nøjagtigt den samme som i Audi S8. Men her lyder den ikke af en skid. Forklaringen er, at Bentley ville have, at deres motorcar lyder godt; Bentley – the Drivers car. Derfor har de opfundet en asymmetrisk lydpotte, der skaber en udstødningsstrøm i ubalance.

Det er da godt fundet på.

Som en gammel Bentley-kører en gang overbeviste mig om: »In Britain, we have no problems!« Han havde netop repareret benzintilførslen i den

Bentley Blower, jeg prøvede, med en øldåse, han fandt i vejsiden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.