Peugeot 308 lander som elbil næste år

Den nye Peugeot 308 kommer som fuldt elektrisk udgave om halvandet år, og nu er de første tekniske informationer klar. Opel Astra med samme teknik er også på vej.

Artiklens øverste billede
Her ses den nye Peugeot 308 SW som plug-in hybrid, men i 2023 kommer den også som ren elbil. Foto: Peugeot

Alt godt kommer til den, som venter. Sådan er det i hvert fald i elbilernes verden, hvor de mest spændende modeller ofte er dem, som er på vej. Tag blot den nye Peugeot 308, der ikke engang er lanceret i Danmark endnu, før en måske mere interessant variant ser ud til at friste.

Den franske familiebil er således på vej i en fuldt elektrisk udgave, og her er det især interessant, at den kommer både som femdørs hatchback og praktisk familiestationcar. Sidstnævnte er en mangelvare blandt elbilerne. Faktisk er der slet ingen rent elektriske stationcars på markedet, og den eneste bekræftede model er en kommende MG5, der lander senere i år.

400 km i rækkevidde

De første tekniske informationer har mærket nu løftet lidt af sløret for, og det velansete engelske magasin Autocar skriver, at man kan forvente en rækkevidde på omkring 400 km fra batteriet, der har samme størrelse som i de kendte 2-208 og e-2008, men er af en nyere generation med større energitæthed.

Derfor er den reelle kapacitet på 50 kWh mod 46 kWh i de kendte udgaver. Samtidig lover Peugeot, at effektiviteten per kWh skulle være blandt de bedste.

Ud over den praktiske stationcar, kommer Peugeot 308 også som femdørs elbil. Foto: Peugeot

Mens de kendte varianter, hvor især plug-in hybriden ser ud til at lokke, er lige på trapperne, må kunder til elbilen vente helt indtil sommeren 2023, oplyser Peugeot Danmark.

Ligesom de øvrige Peugeot-elbiler vil e-308 blive produceret på en ombygget platform fra benzin- og dieseludgaverne og derfor have varmepumpe, lader og elmotor bygget ind i motorrummet foran, så der bliver altså ikke plads til en frunk til ladekabler. Og bilen kommer også kun med forhjulstræk, så ikke noget med kraftfulde udgaver med to elmotorer og firehjulstræk.

Der er en mindre kraftforøgelse fra 136 hk i de kendte modeller til nu 154 hk, og da bilerne forventes at have en relativt lav vægt, skulle det være nok til relativt pæne præstationer. Vægten slår ud på omkring 1.600 kg, og det er omtrent det samme som plug-in hybriden.

Man skal heller ikke forvente nogen mirakler ud i hurtigladningens kunst, og de kendte 100 kW vil givetvis blive en del af e-308 også.

God plads

Det forholdsvis beskedne batteri har to fordele. Det optager ikke så meget plads, og dermed skulle der være lige så god plads i kabine og bagagerum som i udgaverne med forbrændingsmotor, og dernæst koster det ikke så meget at producere. Derfor lover Peugeot, at prisen bliver konkurrencedygtig, uden at komme nærmere ind på det.

Den kommende Opel Astra lander med samme teknik i 2023. Foto: Opel

Den nye Peugeot 308 er udviklet sammen med den kommende Opel Astra, og denne kommer også som elbil i 2023, har Opel bekræftet. Og stensikkert med samme elbilteknik.

De nye elbiler skal ses i lyset af, at Peugeot udelukkende vil lancere nye elbiler i Europa, når vi kommer frem til 2030, mens Opel vil være klar til en lignende manøvre, men allerede i 2028.

Hør meget mere om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.