• Artiklen opdateres

FDM fraråder køb af Dacia Spring og Renault Zoe

Der er historisk ringe nul stjerner til den populære elbil Renault Zoe i ny Euro NCAP-sikkerhedstest, mens den nye elektriske og billige Dacia Spring kun får én stjerne.

Artiklens øverste billede
Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er meget ringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer, lyder det fra FDM. Foto: Euro NCAP

Selv om nye biler bliver fortsat mere sikre, er der klare undtagelser. Det ses i den nyeste test fra Euro NCAP, hvor to små elbiler falder helt igennem.

Det er Renault Zoe, som får nul stjerner af fem, mens den nye Dacia Spring henter bare én stjerne. Det er det ringeste resultat i en Euro NCAP-test i flere år. Til sammenligning får de fleste af de resterende helt nye biler i testen næsten alle de maksimale fem stjerner.

Derfor fraråder Søren W. Rasmussen, som er bilteknisk redaktør hos FDM og dansk repræsentant i Euro NCAP, at man køber de to modeller. Han er rystet over Zoe.

»Nul stjerner er ganske enkelt en skandale. Kollisionssikkerheden i Renault Zoe er pivringe og afslører stor belastning af både fører og passagerer. Derudover mangler den stort set alle de sikkerhedssystemer, der for længst er blevet standard i nye biler, men som til Zoe skal tilkøbes. Eksempelvis automatisk nødbremse. Selv om Renault Zoe ikke er mere usikker i dag, end den var i går, er det stadig et pinligt ringe resultat. Særligt når Renault i andre modeller har vist, at det godt kan lave sikre biler. Det er sjældent, at FDM fraråder, at man køber en bil, men i dette tilfælde går vi direkte ud og siger til kommende bilkøbere, at de skal se sig om efter en anden bil,« siger Søren W. Rasmussen.

Renault Zoe, der fås fra 225.000 kr., er i dag en populær bil i mange kommuner, hvor den bl.a. bruges i hjemmeplejen. Der er herhjemme solgt mindst 700 stk. Zoe i år til dato.

Renault Zoe blev i 2013 testet til fem Euro NCAP-stjerner. Bilen kom i en ny generation i 2019, der bygger på samme platform, men sikkerheden er stort set ikke blevet forbedret.

»Normalt gør man biler mere sikre, her går man nærmest den modsatte vej,« siger han.

Billig bil

Crossoveren Dacia Spring, der fås fra 130.000 kr. og netop er lanceret, dumper med bare én stjerne. Dacia Spring fremstilles i Kina og bygger på en ældre kinesisk benzindrevet crossover.

Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, lyder FDM’s dom. Foto: Euro NCAP

»Der er altså en grund til, at den er billig. Man har simpelthen pillet alt sikkerhedsudstyr ud af bilen. Det er simpelthen forkasteligt, at man gør det og forsøger at sælge den som en ny og smart bil. Men sandheden er, at det er en rigtig dårlig konstruktion, som på ingen måde matcher det, vi har af nye biler. Så vi går ud med en klar melding; lad være med at købe den her bil, den er simpelthen for ringe,« siger han.

»Idéen om at lave en billig elbil er tiltalende, men hvis det betyder, at man ser stort på sikkerheden, som tilfældet er her, er det uholdbart. Dacia Spring klarer sig kun marginalt bedre end Renault Zoe, men stadig markant dårligere end andre nye biler. Det er beskæmmende, at Renault-koncernen, som ejer Dacia, lancerer en ny bil med så lavt et sikkerhedsniveau i 2021. Igen kan FDM kun fraråde køb af bilen,« siger Søren W. Rasmussen.

I alt har mere end 200 danske kunder købt Spring – faktisk før bilerne for alvor er kommet ud i forretningerne.

Renault og Dacia forsvarer sig

Søren Hyltoft, som er pressechef hos den danske importør af Renault og Dacia, forholder sig til kritikken.

Da Dacia Sandero tidligere på året fik to stjerner, meldte FDM ud, at man herfra ikke kunne anbefale køb af modellen. Derfor kommer det heller ikke bag på Søren Hyltoft, at organisationen nu direkte fraråder køb af Renault Zoe og Dacia Spring.

»Det er ikke en overraskelse, at FDM fraråder køb. Det tager vi til efterretning,« siger Søren Hyltoft.

Hvad vil I sige til de danske bilkøbere, som måske måtte være utrygge ved at købe bilerne?

»Begge biler er godkendt af de europæiske sikkerhedsmyndigheder. De er ikke så sikre som større biler, der får fem Euro NCAP-stjerner. Men vi ville ikke sende noget på gaden, som er usikkert,« siger Søren Hyltoft.

Han forholder sig først til Zoe, der fik nul stjerner.

»Når vi bliver ramt på denne måde, er det, fordi det er en model, som er ude over den normale livscyklus for en bil. Vi mener stadig, at vi laver en sikker bil, og vi lever op til de sikkerhedskriterier, der er i Europa, for at købe en bil. Så på den måde lever vi op til de sikkerhedskrav, der er fra officiel side,« siger Søren Hyltoft.

Medvirkende til bundkarakteren er, at Zoe ikke har automatisk nødbremse som standardudstyr, og det er disse versioner, som testes. Søren Hyltoft peger på, at de fleste af de Zoe, som er solgt herhjemme, hvor især kommuner er købere, er i et højere udstyrsniveau, hvor den automatiske nødbremse er med. Den bliver standardudstyr på alle modeller fra 1. marts næste år, og bilen ville så ifølge Søren Hyltoft kunne få én stjerne.

Zoe får en afløser i 2024.

Dacia Spring, som fik én stjerne, har en anden tilgang.

»Man har ønsket at lave den billigste elbil i Europa. For at gøre dette har man taget en kendt konstruktion, som er let, hvor man kan bruge et mindre batteri med en lang rækkevidde. Skulle man forstærke, ville det være et andet produkt. Man har ikke ændret på konstruktionen, men man har gjort alt, hvad man kan, inden for aktive sikkerhedssystemer,« siger han.

»Når det er sagt, så tager vi det til efterretning, og vi anerkender, at det ser sådan ud. Det kommer ikke som en overraskelse. Det er en lille, let bybil på bare 970 kg, som ikke klarer sig så godt i de hårde frontaltest, som der er hos Euro NCAP. Det er vi helt bevidste om. Men vi holder fast i, at det er en sikker bil, der er godkendt af myndighederne til at køre på de europæiske veje,« siger Søren Hyltoft.

Der kommer derfor ikke til at ske tekniske ændringer for Dacia Spring.

Fabia kan godt

Det er meget sjældent med nul stjerner. Det skete dog i 2017 og 2018, hvor Fiat Punto og Fiat Panda fik nul stjerner ved gentest. Dacia ligger historisk set altid dårligt i disse test. Således fik den nye Dacia Sandero-miniklassebil i foråret kun to Euro NCAP-stjerner.

»Det her er rigtig gode eksempler på, at Euro NCAP stadig har en rolle at spille. Når man ser deres hjemmesider og reklamer, tror man, at det er biler, som er ligesom alle andre. Man kan jo ikke se med egne øjne, om en bil er sikker eller ej. I de her tilfælde er bilerne så dårlige, at man skal lade være med at købe dem,« siger Søren W. Rasmussen.

Det er dog ikke givet, at lav pris betyder dårlig sikkerhed. Det viser testen af den nye Skoda Fabia. Skoda Fabia har gennem mange år været en populær danskermodel, og den hentede topkarakteren fem stjerner.

»Pris og sikkerhed hænger ikke nødvendigvis sammen. Det viser Skoda med den nye Fabia. Prismæssigt ligger den mellem Dacia Spring og Renault Zoe, men den har ingen problemer med at køre alle fem Euro NCAP-stjerner i hus. Både kollisionssikkerheden og sikkerheden for bløde trafikanter er god, og alle de vigtige sikkerhedssystemer er standard, helt som de bør være. Et flot resultat, som Renault og Dacia godt kunne lære af,« siger Søren W. Rasmussen.

BMW iX er en af de nye, avancerede og ikke mindst sikre elbiler, som henter de maksimale fem stjerner. Foto: Euro NCAP

Der er 15 biler med i årets sidste test hos Euro NCAP. Her er de fire såkaldte genberegninger, da bilerne tidligere er testet i andre versioner. Af de øvrige 11 biler, som har mødt testmuren, klarer de syv sig til de maksimale fem stjerner, mens to biler får fire stjerner.

Hør meget mere om biler i Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag kl. 14.30.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen