Den nye Lamborghini Countach sender en hilsen til 1970’erne

Lamborghini klar med den nye Countach, som har klare tråde til den oprindelige model.

Artiklens øverste billede
Der er ligheder i designet mellem den oprindelige Lamborghini Countach fra 1974 og den helt nye model. Men ellers er der lysår til forskel. Foto: Lamborghini

Filmfolk ved det bedre end nogen andre, det kan være risikabelt at lave en toer til en succes. Men det er lykkedes for designerne hos Lamborghini.

De har genskabt den ikoniske og langstrakte Bertone-designede Countach fra 1974 i en streg, som på samme tid trækker tråde til den oprindelige model, som fik verden til at måbe med sit dengang nærmest rumskibsagtige design og frem til i dag. Det var en model, som med en brølende fem liters V12-motor med for datiden hidsige 440 hk gav en strittende langfinger til 70’ernes oliekrise, og som blev produceret frem til 1990.

Der er ingen tvivl om slægtskabet mellem de to generationer af Countach. Men de er meget forskellige. Foto: Lamborghini

Spørgsmålet er så, om designet med den nye generation i dag fremstår så outreret som dengang eller mere er et udtryk for et sikkert sats på en bil, der er salgbar? I hvert fald er der mange superbilfans på de sociale medier, der efterlyser mere vildskab i linjerne og mener, at den nye Countach LPI 800-4 er for ordinær. Ejerne kan dog glæde sig over specialiteter som tredobbelte sekskantede full LED-baglygter.

Nu med mild hybridteknik

Til gengæld er der masser af brøl under de stilrene plader i kulfiber. Her er det bankende hjerte en 6,5 liters V12-motor, der sammen med Lamborghinis milde hybridteknik på 48 volt og en lille elmotor, der kaster 34 hk ind i ligningen, er med til at give en energiudladning på 825 hk. Det rækker til en acceleration 0-100 km/t. på 2,8 sek. for den firehjulstrukne superbil, mens topfarten er over 355 km/t.

Både originalen og ophavet har V12-motorer. Mens den oprindelige model debuterede med 440 hk, der voksede til 746 hk, lægger den nye ud med 825 hk. Foto: Lamborghini

Hybridteknikken er hentet fra Sían-modellen, mens selve platformen er fra Aventador. Der er således ikke tale om en nyudviklet model.

Bilen byder alligevel på mange ekstremer. Det gælder også prisen, som starter fra 17 mio. kr. før danske afgifter.

Få håndbyggede eksemplarer

Til den pris får man en bil, der står fast med 20 tommer fælge for og 21 tommer agterude, holdt i telefon skive-design, som har referencer til ophavet, og med Pirelli P Zero Corsa-dæk.

Inden døre indeholder bilen udstyr som et glastag, der kan tones med et tryk på en kontakt, og ”bespoke” komfort-sæder, der altså kan skræddersys til føreren. Instrumenteringen er selvfølgelig digital.

De første af kun 112 håndbyggede eksemplarer af Countach leveres i første kvartal af 2022.

Vil du vide meget mere om biler, så lyt til Jyllands-Postens bilpodcast ”Bilradio”. Den udkommer hver fredag.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.