Audi dropper planer om delvist selvkørende biler

Selvkørende Audi A8 på niveau 3 blev lanceret som en sensation i 2017, men teknikken blev aldrig godkendt af myndighederne.

Artiklens øverste billede
Audi A8 blev vist i 2017 som den mest avancerede limousine med assistentsystemer på niveau 3, hvor bilen kunne køre selv på motorveje, typisk i køkørsel op til 60 km/t. Foto: Audi

Da den fjerde generation af Audi A8 blev præsenteret i sommeren 2017, skulle luksussedanen manifestere mærkets motto ”Vorsprung durch Technik”. Modellen var nemlig den første produktionsbil på verdensplan, der var klar til autonom kørsel på niveau 3.

Det betød f.eks. en motorvejsassistent, hvor chaufføren kan henlede opmærksomheden på andre ting. Køretøjet opretholder ikke kun automatisk hastigheden og afstanden til bilen foran, men styrer selv og skifter også baner automatisk ved forbikørselsmanøvrer. Audi havde planlagt, at systemet kunne tage over på motorveje, typisk ved køkørsel og ved hastigheder op til 60 km/t.

Ret hurtigt stod det dog klart, at der var store problemer med at få myndighederne til at godkendte teknologien, der blev kaldt AI Traffic Jam Pilot, både i Tyskland og herhjemme.

Da vi her på redaktionen testede bilen i starten af 2018, hed det, at Audi forventede en godkendelse i Tyskland i 2019, og at Danmark så ville følge efter. Intet er dog sket.

Autonom kørsel på niveau 3 befinder sig i en gråzone, fordi det er mere avanceret end niveau 2, der er det mest sofistikerede i dag, og hvor en adaptiv fartpilot kan kombineres med selvstyrende funktioner i korte perioder.

Et hav af kostbare sensorer, computerchips og kameraer skulle danne basis for de selvkørende evner. Foto: Audi

Audi har taget konsekvensen og erkendt, at det ikke kan svare sig at arbejde videre på systemet, da A8 er et stykke inde i sin modelcyklus.

»I øjeblikket er der ingen juridiske rammer for automatiseret kørsel på niveau 3, og det er ikke muligt at homologere sådanne funktioner overalt i verden i en serieproduktionsbil,« siger Audis tekniske udviklingsdirektør, Hans-Joachim Rothenpieler, til Automotive News.

Ansvar er problemet

Ifølge branchebladet har det også spillet ind, at Audis juridiske afdeling mener, at fabrikken ville kunne blive stillet til ansvar, hvis en bil kørte galt med AI Traffic Jam Pilot.

Fremover vil Audi fokusere på at forbedre niveau 2-førerstøttesystemer, som ikke overfører noget juridisk ansvar til bilproducenten i tilfælde af et uheld, men er førerens eget ansvar.

Flere bilproducenter har ogsa droppet niveau 3, bl.a. Volvo, hvor topchefen kaldte det usikkert.

Fuldt autonome biler er fortsat mange år væk, og nu gætter flere iagttagere på, at det måske snarere bliver Mercedes-Benz og BMW, der vil tage næste skridt i kapløbet om de førerløse biler med en ny S-Klasse og BMW’s elbil, iNext. Tesla har også længe været blandt de førende.

Flere forventer dog, at man helt vil springe niveau 3 over og i stedet forbedre funktionerne på niveau 2 og så ellers satse på det vilde niveau 4, hvor bilen kan køre uden fører, men primært på hoved- og motorveje og ikke i al slags vejr. Vi skal op på niveau 5, før bilen er selvkørende under alle forhold.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”. Her kan du bla. høre mere om, hvorfor Audi er begyndt at spare på materialekvaliteten.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.