Danskdesignet luksusbil genopstår nu med eldrift

Karma Revero, som bygger på Henrik Fiskers billedskønne Fisker Karma, men er i hænderne på nye ejere, kommer nu som elbil med rækkevidde på 480 km og 640 km.

Artiklens øverste billede
Karma GTE har stadig klare træk til den oprindelige Fisker Karma. Den nye elbil kommer med en rækkevidde på 480 km. Foto: Karma

Bilverdenen er forunderlig. For få år siden stod den stilrene Fisker Karma som en af de mest progressive biler på markedet. Luksusbilen, der var en elbil med rækkevidde-forlænger, lidt som vi kender det fra BMW i3, var skabt af den danske bildesigner og erhvervsmand Henrik Fisker, der på mange måder har revolutioneret bilverdenen. Imidlertid løb hans fabrik i Californien ind i en række problemer, og rettighederne til Fisker Karma blev solgt til det kinesisk-amerikanske firma Karma, som for nogle år siden lancerede sin egen plug-in version, kaldet Revero.

Det er den model, der nu kommer som den elektriske Revero GTE, som med et batteri på 75 kWh byder på en rækkevidde, som hedder 480 km, og til næste år kommer i en long range-version med et batteri på 100 kWh, der kan klare 640 km. Det er en bil, der med sine 0-100 km/t. på 3,9 sek. også er pænt hurtig. Ydelsen er ikke oplyst.

Elektrisk platform

I mellemtiden er Henrik Fisker kommet tilbage på banen med firmaet Fisker Inc. og flere spændende elbiler som den høje Ocean, crossover, der er på størrelse med en Volvo XC40, kommer i slutningen af 2021 og vil være i Europa året efter – dette med en foreløbig rækkevidde på cirka 480 km.

Interiøret i modellen har helt som i originalen sin egen stil. Foto: Karma

Sideløbende er Karma klar til at relancere Fiskers første barn i sin version i form af Karma Revero GTE, der ligesom Ocean kommer til Europa. Ifølge firmaet vil det ske i løbet af 2021.

Revero GTE bygger på en ny platform fra Karma, kaldet Karma E-Flex, som også danner ramme for konceptet for Karmas nye elektriske varevogn, 4 Autonomous Van, og som firmaet vil tilbyde andre mindre producenter af elbiler. Overtegnede havde lejlighed til at komme tættere på Revero Karma i 2017, da jeg besøgte den store biludstilling i Detroit. Og den gav et godt indtryk. Vi tør dog ikke udtale os om køreegenskaber for denne eller den nye elektriske version.

Flere modeller

Karma har fået flere modeller på hylderne i år. Det gælder Karma Revero GT og Karma Revero GTS. Mens den oprindelige model havde en GM-motor til at levere strøm til rækkeviddeforlængeren, er de nye udstyret med teknologien fra en BMW i8. Det giver en systemydelse på 536 hk og en rækkevidde på omkring 130 km mod 80 km og 403 hk i Revero-basismodellen, som har en motor fra GM. Begge ydelser er opgivet efter amerikanske standarder og forhold, så de kan ikke oversættes direkte.

Karma GTE skal være en luksuselbil, der konkurrerer direkte mod Tesla Model S. Foto: Karma

Med en pris, som i USA starter fra 135.000 dollars, ligger Revero GT dog også højt prissat i forhold til en konkurrent som f.eks. plug-in hybriden BMW 745e, der starter fra 95.000 dollars.

Karma Revero GT kunne dog for nylig smykke sig med titlen ”2020 Luxury Green Car of the year” i USA, hvilket er en fjer i hatten.

Desuden har firmaet præsenteret det todørs coupé-koncept Karma GT by Pininfarina.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.