Fremtidens bil er en computer på hjul

Fremover vil din bil forudse trafikken, undgå ulykker og opdage, hvis du falder i søvn. Kort sagt vil bilen overtage rattet, mens du selv får frie hænder.

Artiklens øverste billede
- Fremover skal vi tænke bilen som en computer, der bliver opgraderet. Bilen vil blive mere og mere intelligent, så vi langsomt kan slippe rattet, siger fremtidsforsker Liselotte Lyngsø. Arkivfoto: Daimler/AG

I 1980’erne var førerløse biler noget, man så i science fiction-film.

Siden er fantasien blevet til virkelighed, og flere bilproducenter arbejder indgående med at udvikle selvkørende biler - godt hjulpet på vej af ny teknologi som kunstig intelligens.

- Overordnet kan man sige, at bilerne udvikler sig til at blive computere på hjul, siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM’s medlemsblad Motor.

- Meget af den teknologi, vi kender fra computerverdenen, ruller ind i bilernes kabiner, tilføjer han.

Mange nye biler har flere kameraer installeret, som både peger ind og ud af kabinen. På den måde kan bilerne allerede i dag holde øje med, om du er koncentreret bag rattet.

- Det er første skridt i retning af en delvist førerløs bil, fordi man kan bruge kameraet til at holde øje med, hvornår føreren selv kan køre, og hvornår bilen skal tage over, siger Søren W. Rasmussen.

Forarbejdet ser man allerede nu hos store bilproducenter som Audi, BMW og Mazda, tilføjer han.

Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator, har de samme forventninger til fremtidens bil.

- Fremover skal vi tænke bilen som en computer, der bliver opgraderet. Bilen vil blive mere og mere intelligent, så vi langsomt kan slippe rattet, siger hun.

Allerede nu findes der førerløse busser, som er selvkørende på afgrænsede områder. Og indenfor flyindustrien benytter man også autopilot en del af tiden.

Også bilernes navigationsanlæg kommer til at spille en større rolle og vil i højere grad forudse dine behov, fordi den kender din kørsel og vante ruter.

- Bilen ved, hvilke strækninger du skal undgå på grund af vejarbejde eller ulykker. Og den benytter nogle algoritmer til at beregne, hvad der er bedst for dig. Det kommer vi også til at se mere af fremover, siger Søren W. Rasmussen.

I dag er det stadigvæk dig selv, der tager de endelige beslutninger bag rattet. Men efterhånden som teknologien bliver bedre, vil bilen kunne overtage flere og flere opgaver.

- Bilerne kan blive decideret selvkørende på visse strækninger og veldefinerede veje – eksempelvis motorvejen, siger Søren W. Rasmussen.

På sigt vil det revolutionere hele den måde, vi kører bil på.

For i takt med at bilen klarer flere opgaver selv, kan vi slippe rattet og vende opmærksomheden mod andre ting, siger Liselotte Lyngsø.

- Længere ude i fremtiden er bilsæderne måske vendt mod hinanden. Så man kan tale sammen, holde møder eller være sammen med familien. Det kan også være, at man kan tage en lur, når man kører sydpå, siger hun.

/ritzau fokus/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.