BMW og Daimler går sammen om selvkørende biler

Tyske bilgiganter vil arbejde sammen om at gøre den næste generation af automatisk kørsel tilgængelig i 2025.

Artiklens øverste billede
Harald Krueger (tv.) fra BMW og Dieter Zetsche fra Daimler giver hånd efter at have præsenteret deres fælles aktiviteter. BMW og Daimler, som har været ærkerivaler i en lang årrække i en intens konkurrence om dominans på det globale marked, har i den senere tid indgået samarbejdsaftaler på flere områder. Arkivfoto: John Macdougall/AFP

De tyske bilgiganter BMW og Daimler, som producerer Mercedes-Benz, har indgået ”et langsigtet strategisk samarbejde” om udvikling af automatiseret kørsel og systemer til kørselsassistance. Det oplyser de to store selskaber i en fælles pressemeddelelse.

De to rivaliserende bilproducenter siger, at de vil arbejde sammen om at gøre den næste generation af den nye teknologi bredt tilgængelig omkring 2025.

BMW, som har hovedkvarter i München, og Mercedes-fabrikkerne i Stuttgart vil i første omgang have fokus på de såkaldte niveau tre og niveau fire systemer på en international anerkendt skala for automatiseret kørsel.

De har ikke fokus på niveau fem, hvor en computer fuldstændig overtager styringen fra chaufføren.

Det betyder, at den teknologi, som der er fokus på, for eksempel er assistance ved parkeringer og ved kørsel i bestemte situationer - for eksempel på længere motorvejsstrækninger.

- I stedet for at udvikle løsninger, som kan stå alene, ønsker vi at udviklet et pålideligt overordnet system, siger Ola Källenius fra Daimlers bestyrelse.

Källenius, som i maj bliver formand for Daimler og topchef i Mercedes-Benz efter Dieter Zetsche, siger, at de to selskaber vil drøfte mulighederne for at udvikle samarbejde om højere niveauer af automatisk kørsel.

- Andre teknologiselskaber og andre producenter på området vil måske blive inviteret med i samarbejdet i fremtiden, hedder det i den fælles pressemeddelelse.

BMW og Daimler, som har været ærkerivaler i en lang årrække i en intens konkurrence om dominans på det globale marked, har i den senere tid indgået samarbejdsaftaler på flere områder.

Partnerskaber er også indgået mange andre steder i bilindustrien, hvor der ofte er behov for massive investeringer, når der skal udvikles nye teknologi.

/ritzau/AFP

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.