Tænk dig godt om, før du køber en brugt dieselbil

Udbuddet af nyere brugte dieselbiler er pænt. Du skal helst gå efter en model med de nye Euro 6-motorer og dagligt køre motoren driftsvarm, for at det er en god idé, siger eksperter.

Artiklens øverste billede
Kia Ceed 1,6 CRDi med 110 hk og 136 hk fra modelåret 2016 og frem, hvor dieselmotorerne blev opgraderede, er en solid bil med en lav afskrivning. Foto: Christian Schacht

Kan det betale sig at købe en brugt bil med dieselmotor i en tid, hvor der er skabt usikkerhed om fremtiden for dieselteknologien?

Ja, men gør forarbejdet, lyder rådet fra de eksperter, vi har talt med.

Mens FDM kun vil anbefale at købe en brugt bil med Euro 6-motor, som kom på markedet i 2014, mener Bilbasen, at en Euro 5-motor, der kom i 2010, også vil kunne være et godt køb. Det skyldes, at det typisk er biler med lave priser, og som på grund af deres alder vil være på vejene i færre år frem. Man kan dog risikere, at bilerne inden for få år vil blive forment adgang til storbyer.

Mens Jan Lang fra Bilbasen mener, at man skal køre mindst 25.000 km om året, før at det kan betale sig at køre diesel, vil Torben Lund Kudsk fra FDM ikke sætte et kilometertal på, hvilket han mener er meget individuelt. Det handler mere om kørestil.

»Men vi vil bede folk om at overveje deres kørselsmønster,« siger han.

Enkle grundregler

Her peger FDM på, at det skal være mindst 30 km eller 30 minutter ad gangen hver dag, så bilen når at blive ordentlig driftsvarm, hvilket både betyder, at alle de systemer, der renser udstødningsrøgen, fungerer optimalt, og at motoren slides mindst muligt.

En række grundregler er dog vigtige, påpeger Jan Lang; hold øje med, om alle servicer er overholdt, og om bilen har været udsat for mange koldstarter eller korte ture, hvilket både soder og kan tilstoppe eller ødelægge komponenterne i en dieselmotor og udstødningssystemet. Dieselmotorer kan blive dyre i reparationer, når de har kørt mange km. Men ikke nødvendigvis. Gå også efter biler med maks. 150.000 km på tælleren.

Opel Astra fra 2015 med 1,6 CDI-motor er en fin mellemklassebil. Foto: Christian Schacht

»Det er ikke evighedsmaskiner. Men hvis bilen har kørt 150.000 km og står fornuftigt, kan der være rigtig mange km i den, hvis man holder den ordentligt,« siger Jan Lang, der ikke vil afvise, at man kan få 300.000 km ud af en dieselbil. Men det er meget individuelt fra bil til bil.

Ingen betænkeligheder

VW-koncernen har haft en lang række modeller med Euro 5-motor, der var omfattet af dieselgate og ikke levede op til emissionskravene. Herhjemme er det 82.000 biler, som skal opdateres for at leve op til kravene. Langtidsvirkningerne af denne opdatering, der bl.a. betyder øget dysetryk, kendes ikke, og derfor følger FDM sagen tæt.

Jan Lang ser dog ikke umiddelbart nogen problemer ved at købe de opdaterede biler.

»Hvis opdateringerne holder, ser jeg ikke nogen udfordringer i det. I Danmark har dieselgate ikke haft indvirkning på salget. Sagen har ikke haft de store økonomiske konsekvenser for danskerne, og derfor spiller det heller ikke ind på salget,« siger Jan Lang.

Samtidig er der tale om et stærkt brand med produkter, som kunderne gerne vil have.

Gode diesel-brugt køb

  • PSA dominerer udbuddet af biler med den moderne Euro 6-motor, hvor det skal være Blue HDI for at leve op til de allernyeste krav.
  • Her er Peugeot 208, der kom på markedet 2013, et godt valg. Udbuddet med 1,6 Blue HDI-motor på 100 hk er stort, der kører langt på literen, er billig i drift, har en lav afskrivning, og der er ofte gode udstyrspakker med. Importøren har dog ofte kampagnetilbud på helt nye biler, så hold øje med de løbende kampagner.
  • Citroën C3 i den forrige generation, som blev produceret frem til 2016, er også et godt bud og fik samme motor i 2014-15. Det er fin teknik, men afskrivningen er højere end på Peugeot 208, hvilket er en ulempe, hvis du skal sælge, men en fordel ved køb. Hold øje med nyvognstilbud og tilbud på leasing.
  • Renault Captur 1,5 dCi på 90 hk, der kom på markedet i 2013-14. Den er trendy og charmerende. Den er motormæssigt bedst med diesel, selv om 1,5’eren ikke er kongen af motivation, er den solid og holdbar, og de slipper for at tilsætte Adblue som i PSA-motorerne.
  • Opel Astra med 1,6 CDI med 95 hk, 110 hk og 136 hk fra 2015 og frem er en fin mellemklassebil med en god udstyrspakke, især på infotainmentfronten, hvor der oftest er Apple CarPlay med.
  • Kia Ceed 1,6 CRDi med 110 hk og 136 hk fra modelåret 2016 og frem, hvor dieselmotorerne blev opgraderede, er en solid bil, der er billig i drift med en afskrivning, der ligger i samme leje som Skoda.
  • Ford Focus 1,5 TDCI med 115 eller 140 hk fra 2015 og frem. Focus er stadig den mest underholdende i sin klasse. Ford benytter NOx-fælder frem for Adblue, hvilket regnes for knap så effektivt, men har lavere omkostninger.
  • Biler med Euro 6-dieselmotor er det bedste køb. De kom på markedet omkring 2014, men nogle var på markedet tidligere. Modeller med Euro 5-motorer, som blev lanceret tidligere, blev dog solgt, indtil en ny model blev lanceret.
 
Peugeot 208 med Blue HDI fra 2015 er et godt brugtkøb med Euro 6-dieselmotor. Foto: Peugeot

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.