Lufthavnsstrejker truer sommertrafikken

Luftfartsorganisationen A4E forudser en "varm sommer" med sydeuropæiske flyveledere på barrikaderne. Det kan lamme ferietrafikken.

Først var det de franske flyveledere. Så fulgte deres græske kolleger efter. Og senest var det de italienske flyvelederes tur til at strejke, smide headsettet og forlade kontroltårnet.

Øjeblikkets strejker kan være et varsel om, hvad der er i vente til sommer, lyder det fra luftfartsorganisationen A4E.

Og i givet fald vil det ramme ferietrafikken på de travleste tidspunkter.

- Hvis de fortsætter stilen i Frankrig, Grækenland og Italien, får vi en 'varm sommer' i Europa, som bliver hård for alle passagerer og naturligvis luftfartsselskaberne. Flyveledere ynder at strejke i tiden omkring ferier, siger kommunikationschef Aage Duenhaupt til Ritzau Fokus.

Sidste år blev over 10.000 flyvninger på tværs af Europa påvirket af i alt 28 strejkedage blandt flyveledere. Det fik betydning for over to millioner passagerer.

Og før påsken i år strejkede franske flyveledere med over 1000 aflyste flyafgange og 500.000 minutters forsinkelse til følge.

Ole Kirchert Christensen, som er redaktør for det danske branchemedie Check-In.dk, siger, at han på baggrund af de seneste fem-seks års strejkemønster ikke kan forestille sig en sommer uden sydeuropæiske flyvelederstrejker.

- Flyvelederne ved godt, hvornår deres strejker gør mest ondt. Og det gør de naturligvis i forbindelse med højtider og højsæson, hvor der er mange rejsende. Det er derfor, vi ser flest strejker i sommerhalvåret. Og det, tror jeg, vi vil få bekræftet igen i år, siger han.

De sydeuropæiske flyvelederes strejker handler i bund og grund om deres bekymringer for fremtiden, forklarer Ole Kirchert Christensen.

EU er på vej ind i en afgørende fase i realiseringen af projektet Single European Sky, som skal sikre en mere logisk planlægning af kontrollen med de europæiske luftrum.

Det skaber usikkerhed blandt flyvelederne, der frygter fyringer, nedbemanding og stigende arbejdspres.

- Det reagerer man især på i de sydeuropæiske lande, hvor flyvelederne sidder med en vis magt i sommerhalvåret, hvor man har rigtig mange operationer, der skal holdes øje med, vurderer Ole Kirchert Christensen.

Som flypassager er der ikke meget at gøre, hvis ens fly bliver er forsinket eller aflyst som konsekvens af en flyvelederstrejke.

- Det er ikke andet at gøre end at være tålmodig. Det er eksterne forhold, som flyselskaberne ikke er herrer over. Det er et grundvilkår, når man vælger at flyve, ligesom man risikerer at sidde i kø på den tyske autobahn, hvis man kører på sommerferie i sin bil, siger Ole Kirchert Christensen.

/ritzau/FOKUS

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen