Flyforsinkelse.dk: Højesteretdom får betydning for 1500 sager om flyforsinkelser

En principiel dom i Højesteret er en sejr for passagerne og passagernes rettigheder, mener organisation.

Artiklens øverste billede

En principiel dom, der giver 12 passagerer kompensation for flyforsinkelser, der skyldtes tekniske fejl, kan få betydning for flere end tusinde sager, der ligger i byretten. Det siger direktøren for Flyforsinkelse.dk, Johan Fugman efter dommen faldt mandag ved middagstid.

- Jeg ser det som en sejr for passagerne og passagernes rettigheder.

- Vi har så mange retssager ventende på denne her højesteretssag. Efter det her håber jeg, at dommerne i byretten vil tage hensyn til den afgørelse, der er kommet i dag og dermed dømme til fordel for passagerne, siger han.

Det er den private virksomhed Flyforsinkelse.dk, der har lagt sag an på vegne af passagerne. Selskabet hjælper flyrejsende med at få kompensation og tager op til 25 procent af godtgørelsesbeløbet, hvis sagen vindes. Tabes sagen, betaler passageren ingenting.

Flyforsinkelse.dk har i øjeblikket også 1500 sager i byretten, som den nye dom kan få afgørende betydning for, da højesteretsdommen skal ses som principiel.

To af de forsinkede passagerer, der nu får erstatning, er en bedstemor og hendes barnebarn. De får omkring 3000 kroner hver i kompensation. Bedstemoren og barnebarnet var forsinket i knap ti timer.

Også en gruppe på ti forsinkede flypassagerer får tilkendt kompensation for en forsinkelse på knap 11 timer.

- Med dommen siger man, at når man driver et flyselskab, der arbejder med tekniske maskiner, så må man også regne med, at de en gang imellem går i stykker.

- Derfor må de betale, eller også må de have et beredskab, som gør, at de kan bringe passagerne frem på en anden måde eller reparere flyene hurtigt, siger Johan Fugman.

En lang række luftfartsselskaber har før defineret tekniske fejl som ekstraordinære omstændigheder. Det slipper selskaberne dog ikke af sted med fremover, da dommen afgør, at de tekniske årsager ikke kunne ses som usædvanlige.

Dommen bringer derfor ligeledes glæde hos direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram.

- Det er en god dag for de danske flypassagerer, for der er kommet mere klarhed over, hvornår man har ret til kompensation, hvis flyet bliver forsinket, siger han.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.