Annonce
Politik

The Love Party har indtaget København

I ly af natten har kunstneren Artpusher hængt 2.500 kærligheds-plakater op i Københavns gader, som en gave til københavnerne.

The Love Party vil have mere kærlighed og medmenneskelighed i politik. Det fiktive parti har nu ophængt valgplakater over det meste af København. Billedet her stammer fra Børsbroen ved Christiansborg. Foto: Steen A. Jørgenssen

Hvis du har bevæget dig gennem København denne morgen har du måske bemærket dem. Nogle ret usædvanlige valgplakater, der ikke forestiller rigtige folketingskandidater, men derimod topløse tegneseriefigurer, der kunne være taget ud af en japansk manga-udgivelse.

”The Love Party” hedder det fiktive parti, som plakaterne repræsenterer.

"Freedom of speech, sexuality, colour and religion," lyder sloganet på en af de fem forskellige plakater, der alle brydes af en storbarmet, topløs kvinde iført blandt andet vikingehjelm eller klaphat.

Ahva?! Se de mest overraskende og innovative valgplakater

Det er ulovligt at ophænge valgplakater for andre end de opstillede partier, så de veludrustede kærlighedskvinder må formodes at være i strid med loven. Alligevel håber manden bag The Love Party, at plakaterne får lov til at hænge valgkampen ud – derefter er de tænkt som en gave til københavnerne.

"Jeg forærer 2.500 plakater væk. Jeg betaler de 100.000 kr., det koster, af min egen lomme og bruger min egen tid på det, fordi jeg er uafhængig," siger Artpusher til Jyllands-Posten.

En af de fem motiver fra Love Partys kampagne. Læg mærke til alle symbolerne i baggrunden. Foto: Artpusher

Bag pseudonymet gemmer sig den danske kunstner Søren Vilhelm, en tidligere graffitimaler, der i dag lever af sin kunst. Han dyrker den japanske hentai-genre med de erotiske tegneseriefigurer og store uskyldige øjne til perfektion, og hans malerier har været udstillet i både London og New York.

Samtidig har han en aktivistisk grundholdning om, at det offentlige rum tilhører os alle. Det er altså ikke for sjov, han hænger erotiske valgplakater op i lygtepælene, understreger han.

"Jeg gør det, som gammel politisk aktivist, fordi jeg har noget på hjerte. Jeg har stået med bar røv inde foran den amerikanske ambassade, indtil jeg fandt ud af, at ingen gad glo på mig. Men hvis jeg i stedet solgte et maleri til ambassaden med en skjult bar røv, så var det meget bedre."

Nøgen cowboy-kandidat vækker opsigt i udlandet

Missionen med The Love Party er blandt andet at få værdier som sund fornuft, kærlighed og medmenneskelighed tilbage i det politiske landskab, hvor de ifølge Søren Vilhelm er blevet fortrængt af selvtilstrækkelighed, egoisme og profitoptimering.

Blandt andet savner kunstneren fokus på miljøet, klimaet, flygtningeproblematikker, overvågning og ikke mindst accept af diversiteten i samfundet.

The Love Party har fem forskellige "kandidater" på deres plakater, som kan findes over alt i det københavnske gadebillede. Foto: Artpusher
Det er derfor, han gør det. Betaler omkring 100.000 kr. af egen lomme og bruger en måneds arbejde på at gøre plakaterne klar.

"Det er en måde at få spredt nogle alternative ideer," siger Søren Vilhelm, som – måske ikke helt overraskende – er medlem af partiet Alternativet.

På overfladen forestiller hans hentai-valgplakater bare topløse kvindefigurer iført bodypaint og spøjs hovedbeklædning. Men det skal man ikke lade sig narre af, forklarer han. Nærstuderer man motiverne, ser man hurtigt, at de er fyldt med både Christiania-logoer, hampplanter, fredssymboler og budskaber om at redde vores klode.

Partierne ignorerer regler om valgplakater

"Du tror, du får et sukkersødt bolsje, men i virkeligheden lister jeg nogle politiske meninger ind ad bagdøren. Jeg har bare kamufleret det med store bryster - det er en trojansk hest, jeg laver, som du hiver lige ind i din borg," siger Søren Vilhelm med begejstring i stemmen.

Han fortsætter ivrigt med at fortælle, at han har solgt billeder til både Saxo Banks direktør Lars Seier Christensen og Danske Bank.

"Politisk er det mine absolutte modsætninger. Men nu hænger mine budskaber inde hos Danske Bank, fordi de bare ikke kunne lade være med at slikke på bolsjet. Selvom det er bitter sweet," siger han.

Kandidater udsat for hærværk

I virkeligheden bruger Søren Vilhelm bare de samme tricks som reklameindustrien.

Sådan så The Love Partys plakater ud ved folketingsvalget i 2011. Flere af dem er efterfølgende blevet sat til salg på nettet. Foto: Artpusher
"Hvis jeg kan påvirke nogle beslutningstagere i erhvervslivet ved at sælge dem nogle dyre malerier, som de dagligt kigger på og bliver hjernevasket af, så gør jeg nøjagtig det samme, som de gør med mig ude i gadebilledet, hvor jeg ser Coca-Cola-reklamer hele vejen ned til købmanden indtil jeg bliver så tørstig, at jeg er nødt til at købe en Coca-Cola," siger han.

Artpusher og The Love Party-plakater var også ude at hænge i lygtepælene ved valget i 2011. Responsen den gang var overvældende og mange af plakaterne blev pillet ned og taget med hjem som kunst. Nogle blev endda sat til salg på nettet.

Opmærksomheden havde dog også en negativ side for Søren Vilhelm. Københavns Kommune bemærkede nemlig også plakaterne, som var hængt ulovligt op. Det resulterede i en bøde på 80.000 kr. plus moms.

"Jeg mødte selvfølgelig op i byretten og sagde, at jeg godt kunne betale pengene, men jeg ville gerne have mine plakater, som de havde revet ned, tilbage. De var selvfølgelig røget på Vestforbrændingen og jeg udstedte en faktura til Københavns Kommune på 1.900.000," fortæller han.

Sagen endte ifølge Søren Vilhelm med at glide ud i sandet.

Love Party: Stem med kærlighed

Efterfølgende blev The Love Party-plakater købt og udstillet af blandt andre Dansk Design Museum og Arbejdermuseet.

"Den ene hånd sagde, at plakaterne var hærværk, der skulle pilles ned og brændes, mens den anden sagde, at det var udstillingsværdig kunst," siger Søren Vilhelm.

"Det var næsten kronen på værket."

Links:

- Læs mere om Artpusher på hjemmesiden her.
- Eller se flere billeder fra The Love Party her.
- Se vores samling af valgkampens mest overraskende valgplakater her.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Folketingsvalg

Folketingskandidat: Hvad er prisen for at vinde valget på Facebook?

Asbjørn Ammitzbøll Flügge
Måske kan folketingsvalget vindes på Facebook, men jeg er ikke sikker på, at det er et valg, jeg har tillid til. For hvad er prisen ved at købe valget på Facebook?
Forsiden lige nu
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her