Nu begynder valgrygterne for alvor

Afstanden mellem rød og blå blok er den mindste siden valget i 2011.

Artiklens øverste billede

Du kan lige så godt begynde at forberede dig. Påskeferien er overstået, og den resterende tid frem mod sommerferien bliver præget af valgrygter.

Slidte klicheer som "at trykke valgknappen" og "buldrende valgtrommer" vil blive slidt lige så tynde som et sæt nedhøvlede gulvbrædder, og enhver udvikling i meningsmålingerne vil blive gransket nøje over alt i det politiske landskab.

I snart fire år har Løkke lignet en sikker vinder, men nu begynder den situation at blive anfægtet. Det er blevet væsentligt mere usikkert hvem, der vinder.

Hans Engell, politisk kommentator

Forventningen fra den tidligere minister er en "skarp" og "hidsig" valgkamp med væsentlig mere spænding om resultatet end tidligere ventet.

Blå blok fører ganske vist stadig i målingerne med omkring 52 procent mod knap 48 procent til rød blok. Men siden februar har tendensen været, at den borgerlige føring bliver mindre. Det viser både Ritzaus Index og Berlingskes Barometer, som begge er vægtede gennemsnit af de seneste målinger.

Spørgsmålet er, hvor meget Thorning tror, hun kan indhente (eller tabe) i løbet af tre ugers valgkamp?

Dertil kommer, at professor Søren Risbjerg Thomsens vægtede gennemsnit fra marts sætter Socialdemokraterne til partiets højeste opbakning siden valget i 2011, mens Venstre falder til niveauet under Lars Løkke Rasmussens formandskrise sidste år. Samlet haler rød blok altså ind på de borgerlige, og blå blok må nøjes med den laveste opbakning i 40 måneder. Alt sammen noget, der giver yderligere næring til spekulationerne om et forårsvalg.

”Den røde blok går statistisk sikkert frem, og det er Socialdemokraterne, der trækker for. Det tyder på, at vælgerne har taget godt imod Socialdemokraternes seneste kampagner,” siger Søren Risbjerg Thomsen til Altinget.dk.

Læg dertil, at Thorning distancerer Løkke markant i målingerne af, hvem af de to kandidater, danskerne foretrækker som statsminister.

Essensen af alt dette er ifølge Hans Engells analyse, at Venstre står svækket, og at det er "alvorligt" for Løkke, at en stor del af vælgerne ikke vil have ham som statsminister.

"I snart fire år har Løkke lignet en sikker vinder, men nu begynder den situation at blive anfægtet. Det er blevet væsentligt mere usikkert, hvem der vinder," siger Hans Engell.

At partierne for tiden sover med støvlerne på, skal man bare kaste et blik ud i gadebilledet, for at få bekræftet. Hen over påsken har en stribe partier kørt annoncekampagner i aviser, på stationer, busser og sociale medier.

Venstre er det seneste parti, der er gået ind i "annoncekapløbet", selvom Lars Løkke Rasmussen ellers sendte en påskehilsen på Facebook, hvor han drillede "de andre" med, at de "godt nok fik brugt nogle millioner" på kampagne i påskedagene. Og selvom vælgerne gang på gang har placeret Løkke som den mindst troværdige partileder på Christiansborg, kører partiet nu formanden helt frem i geledderne med en ny kampagne, som er blevet lanceret i dag.

Et af billederne ser således ud:

Venstres nye annoncekampagne med Lars Løkke i front.

Socialdemokraterne udrullede hen over påske tredje bølge af "Det Danmark du kender"-kampagnen, som blev lanceret i Thornings nytårstale. De seneste annoncerer benytter blandt andet tal, grafer og søjler, der skal vise regeringens resultater.

"Færre unge kriminelle og vi skal videre" lyder én af overskrifterne, mens andre handler om kortere ventelister eller "styr på økonomien." Senest har Thorning delt nedenstående video med sine 165.000 følgere på Facebook.

Se Socialdemokraternes seneste kampagnevideo her:

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Liberal Alliance kører kampagne om frihed. "Hvad er frihed for dig?" spørger partiet i annoncer med udsagn fra forskellige borgere blandt andre familiefaderen Brian og overlægen Niels.

SF indledte deres seneste annonceoffensiv med at køre partiformand Pia Olsen Dyhr i stilling som henholdsvis barn, voksen og ældre.

I den medfølgende kampagnefilm forklarer hun, at SF vil "investere i mennesker" – både den lille pige, den generte teenager og den sure gamle kælling. Senere er børnebilleder af andre SF-politikere fulgt efter.

Se SF's kampagnevideo her:

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Og også Enhedslisten har kastet penge efter reklamesøjler – et syn der ville have været helt utænkeligt for få år siden, hvor Enhedslistens dogmer foreskrev, at partiet slet ikke havde ansigter på valgplakaterne. Men nu hænger både Johanne Schmidt-Nielsen, Stine Brix og Pernille Skipper rundt om i gadebilledet.

Ifølge Hans Engell tyder Socialdemokraternes kampagneaktiviteter på et relativt snarligt valg.

"Man starter ikke så stor en kampagne til så mange penge, for derefter at rejse på sommerferie. Det tror jeg simpelthen ikke på. Hvis der skal være mening i den socialdemokratiske slagplan, så ligner det et valg inden sommerferien," siger Hans Engell, som selv tror på valg 9. juni.

Engell peger også, at økonomiens positive udvikling, kan spille ind på, Thornings valgforberedelser og -tanker.

Der har været vækst i dansk økonomi i halvandet år, beskæftigelsen vokser og forbrugertilliden er ifølge Danmarks Statistik den højeste siden 2006 - altså før finanskrisen.

Sidst i marts fremrykkede regeringen tilmed præsentationen af dens såkaldte konvergensprogram, der indeholder en række nøgletal for, hvordan økonomien har det. Her lød regeringens prognose på opjusterede væktskøn fra en vækst på 1,4 procent i 2015 til 1,6 procent. Samtidig forventer regeringen flere private job.

Til gengæld viser flere målinger, at danskerne – nu hvor krisebevidstheden ebber ud – vægter økonomien mindre. I stedet er særligt udlændingepolitikken rykket op på vælgernes dagsorden, og flere målinger har den seneste tid vist, at udlændingepolitik nu ses som det vigtigste emne lige nu. Med andre ord kommer også valget i 2015 til at handle en hel del om udlændinge.

De vigtigste valgemner – ifølge danskerne:

  • Flygtninge og indvandrere
  • Hospitaler og sundhed
  • Beskæftigelse
  • Økonomi
  • Socialpolitik

Kilde: Megafon-måling for TV 2.

Ifølge Justitsministeriet skal valget senest afholdes 14. september. Det vil sige, at der maksimalt er 159 dage tilbage, før vi skal sætte krydset.

Da sommerferien traditionelt er udelukket, fordi mange vælgere er bortrejst på ferie, centrerer valgrygterne sig om månederne maj, juni og september. Ingen ud over Thorning ved med sikkerhed, hvornår det kommer. Men rigtig mange taler om det.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.