De Radikale overvågede vælgernes computere
Med små stykker data overvågede De Radikale knap 300.000 computere og registrerede politiske holdninger fra tusindvis af brugere.
Op til det seneste valg installerede Det Radikale Venstre uden folks vidende små stykker data, såkaldte cookies, på tusindvis af computere.
Med disse cookies kunne partiet overvåge, hvordan brugere af computere bevægede sig rundt på nettet, og i 40.000 tilfælde registrerede man også, at der var tale om en ”svingvælger” og tildelte en ”politisk profil” på denne.
Interaktive annoncer
Informationerne brugte partiet til elektronisk at udvælge, hvilke annoncer man skulle bruge for at få computerens ejermand til at stemme radikalt.
Nogle fik således budskaber om lavere skat, andre om en mere moderat udlændingepolitik.
De politiske holdninger fik partiet fat i med en interaktiv annonce på bl.a. netaviserne, hvor folk angav, om de var enige eller uenige i forskellige synspunkter.
Partiet fortalte dog ikke, at man ved at røre ved annoncen fik installeret en cookie.
Andre cookies blev installeret hos besøgende på partiets hjemmeside. Også uden samtykke.
Knap 300.000 cookies
Partiet installerede i alt 295.300 cookies. Kopier af data fra disse blev givet videre til to private firmaer, som derefter fandt ”kloner”, dvs. brugere med lignende profiler, blandt 2,2 mio. computere, som firmaerne havde cookies på. Klonerne fik også radikale annoncer.
Det er velkendt, at firmaer installerer cookies, der overvåger nettrafik. Men kontorchef Lena Andersen fra Datatilsynet kender umiddelbart ikke lignende sager, hvor en cookie har registreret politiske holdninger.
»Vi har mulighed for at tage sager op af egen drift, og det vil vi overveje at gøre i dette tilfælde,« siger hun.
I strid med EU-direktiv
Uden et samtykke fra brugerne er det i strid med et EU-direktiv at installere cookies, vurderer ph.d. og forsker i databeskyttelse Rikke Frank Jørgensen fra Institut for Menneskerettigheder.
»Og det skærper det kun, at man opsamler information om politisk observans, og at oplysningerne er blevet videregivet,« siger hun.
De Radikale afviser at have brudt direktivet. Ganske vist blev det til dansk lov i foråret 2011, men bekendtgørelsen blev først udsendt efter valget, lyder argumentet.
Mindre valgbudget
Partiet valgte at bruge cookies og målrettet annoncering, fordi det havde mindre valgbudgetter end andre, fortæller sekretariatschef Rasmus Grue Christensen:
»Vi undgår at bruge annoncekroner og forulempe mennesker, der aldrig kunne drømme om at stemme på De Radikale.«
Synes du, at det er i orden, at et politisk parti installerer cookies på din computer for at finde ud af din politiske overbevisning?