*

Politik

Forsvarsminister åbner for alternativ placering af kampfly i Skrydstrup

Nye beregninger skal vise om de ny F35 kampfly kan placeres længere væk fra Skrydstrup by. Forsvarsminister Claus Hjort beklager sag om undertrykt støjrapport over for Folketinget.

De første operative F-35-fly er i drift, men flyet er fortsat under udvikling. Foto: Darryl Dyck/AP

Forsvarsministeren, Claus Hjort Frederiksen (V), lægger nu op til, at F35-flyene kan få en helt alternativ placering ift. nu, hvor de ifølge forsvarets foreløbige planer har skullet stå på et areal lige op til Skrydstrup og Uldal by.

Det oplyser forsvarsministeren, efter det søndag kom frem, at Forsvarsministeriet i over to år har tilbageholdt en kritisk rapport, der viser, at Danmarks ny F35 kampfly kommer til at bryde de tilladte støjgrænser i og omkring Skrydstrup Flyvestation.

»Der vil foreligge nye støjberegninger. Der vil være lavet undersøgelser af, hvorvidt man kan lave andre placeringer på Skrydstrup end dem, som man har lagt op til her. På den måde giver en anlægslov anledning til, at vi ligesom gentænker hele konceptet på Skrydstrup,« siger Claus Hjort Frederiksen.

Søndag kunne Jyllands-Posten beskrive, hvordan en række beregninger fra en såkaldt støjrapport om kampflyene ikke var blevet oplyst over for Folketinget, der allerede tilbage i maj 2016 spurgte den daværende forsvarsminister Peter Christensen (V) om, hvor meget de ny kampfly ville komme til at larme. Men dengang fik Folketinget altså intet at vide om de kritiske beregninger, og det får nu flere partier til at kræve en redegørelse af sagen.

»Vi må simpelthen have at vide, hvad den daværende forsvarsminister og hans embedsfolk har vidst. Når vi spørger om støjgener, er det jo for at få belyst, hvad der er af problemer med disse fly, inden vi køber dem. Så det er en meget, meget alvorlig sag,« siger Enhedslistens forsvarsordfører, Eva Flyvholm.

Kritisk støjrapport blev mørklagt i over to år: Forsvarsministeriet tilbageholdt oplysninger om kampfly

Også SF's forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, kræver en redegørelse af det »meget underlige forløb,« og hvordan man sidste år kunne sige, at der ikke ville opstå støjgener af betydning. Han mener, at regeringen har et meget alvorligt problem, hvis Peter Christensen har misinformeret Folketinget om sagen.

»Det er helt utilfredsstillende, at man har haft dette mærkelige forløb. Pludselig sender Claus Hjort et brev og siger, at der skal laves ekstraordinære foranstaltninger. Hvis man har vidst dette tidligere, hvorfor er det så ikke kommet frem. Det er vigtigt, at der bliver givet korrekte oplysninger til Folketinget og i forhold til de mennesker, der bor dernede,« siger han og tilføjer:

»Hvis beboerne har bakket op om Skrydstrup på forkerte præmisser, er det et problem. Det kommer også til at koste flere penge.«

Fredag udtalte Claus Hjort Frederiksen til Jyllands-Posten, at han er ked af forløbet i sagen.

»Jeg kan jo ikke sige andet, end at det er en fejl. Efter min bedste vurdering – efter at jeg har haft anledning til at sætte mig ind i det – så skulle dette have været håndteret anderledes. Det kan jeg jo bare konstatere. Jeg kan bare konstatere, hvordan de faktiske forhold er i jernindustrien, og det har været en fejl, og den korrigerer vi nu, og vi fremlægger en anlægslov for Folketinget,« udtalte han.

Meldingen fra Hjort kom ud allerede fredag aften i et hastenotat til beboerne. Samtidig har forsvarsministeren sendt en beklagelse til Folketinget.

Jyllands-Posten har tidligere omtalt, hvordan den daværende forsvarsminister i et notat til forligskredsen bag købet af kampflyene i maj 2016 løftede en smule af sløret for, hvor meget flyet larmede.

Ifølge Hjort fik forligskredsen at vide, at F35 flyet var det af de tre kandidater, der overtrådte de eksisterende støjgrænser mindst, hvilket også fremgår af notatet. Men hvorfor den oplysning ikke blev kommunikeret ud til offentligheden eller til Folketinget er i dag uklart.

Michael Weltz er formand for Grundejerforeningen Bjergvang ved Skrydstrup Flyvestation. Bjergvang ligger kun få hundrede meter fra det sted, hvor de ny F35 kampfly skal stå. Han er glad for, at Hjort nu griber ind, men siger også, at kampen endnu ikke er slut for beboerne.

»Vi har jo brugt mange måneder på at grave de her oplysninger frem. Og jeg kan da godt være bekymret over, om vi nu har fået hele sandheden at vide,« siger han.

Og ifølge beboerformanden er det en alvorlig sag: »Vi er et helt samfund hernede, der skal have det til at fungere. Og vi kan ikke bare flytte. De skjulte beregninger viser jo, at flyet overskrider alle tilladte støjgrænser, og det ville vi da gerne have vidst. Nu skal der eksproprieres, fordi det er sundhedsskadeligt at bo, der hvor det støjer. Det er da en alvorlig sag. Og det håber jeg også, at man forstår ude i landet,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Er ansvar for menneskeliv og velfærd ikke mere værd?

Signe Munk
62 procent af danskerne, mener at sygeplejersker fortjener mere i løn. Men Sophie Løhde er uenig, kan jeg fornemme.

Blog: Europas liberale går forrest i kampen mod falske nyheder

Morten Løkkegaard
Årets ord "Fake news" risikerer at underminere vores grundlæggende værdier: ytringsfriheden og vores frie liv. Det kræver handling - her fem liberale svar på fake news og misinformation.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her