Hvor meget CO2 udleder din flyrejse? Nyt værktøj giver svaret - sådan cirka

Svenske forskere har udviklet en ny beregner, som tager højde for alle slags påvirkninger ved flytrafik.

Det kan være vanskeligt at gætte sig frem til, hvor mange drivhusgasser man sender op i atmosfæren ved at tage flyet til Paris, Bangkok eller New York.

Derfor har forskere ved Chalmers Tekniske Højskole i Göteborg lavet et værktøj, hvor de har taget højde for alle tænkelige påvirkninger og derpå beregnet, hvor mange kilo CO2 en gennemsnitlig flypassager udleder på en given strækning.

Med værktøjet, som er tilgængeligt fra tirsdag den 19. februar, kan man klikke sig frem til afgangs- og ankomstbyer, og man kan også se, hvordan forskerne har beregnet CO2-udledningen.

»For at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader skal CO2-udledningen begrænses markant og hurtigt, så hver person i 2030 globalt set udleder tre ton årligt. Det svarer i grove træk til at halvere den nuværende udledning,« skriver forskerne på Flight Emissions Map.

Beregningen gælder for en direkte flyrejse tur/retur. Hvis der er mellemlandinger inkluderet, bliver CO2-påvirkningen højere, og derfor skal man taste hver enkelt rejse ind separat.

En direkte returrejse til New York koster omkring 2 ton CO2-ækvivalenter, viser de svenske forskeres beregninger. Kort: flightemissionsmap.org

Avisen Information har talt med en af forskerne bag det nye kort, som er lavet for at give helt almindelige mennesker et bedre billede af, hvad deres flyrejser udleder. Han forklarer, at hans kort - modsat de CO2-beregnere, flyselskaberne tilbyder på deres hjemmesider - tager højde for andre gasser som NOx samt vanddamp, der også har en drivhuseffekt.

»Der er videnskabelig usikkerhed om, præcis hvor stor klimaeffekten af disse andre udledninger er, men effekten er der, og den indregner vi, idet vi omregner til CO2-ækvivalenter,« siger Jörgen Larsson, der forsker i luftfartens klimaeffekter ved Chalmers.

Derfor vil Flight Emissions Map give et højere, men mere retvisende, billede af påvirkningen, lyder det fra forskerne, som dog har svært ved at give et helt præcist billede af udledningen, da der er uendelig mange faktorer, som spiller ind.

»Men tallet giver et ret godt estimat,« skriver forskerne på hjemmesiden.

I 2018 rejste 18,2 mio. passagerer ifølge Danmarks Statistik fra en dansk lufthavn. Tallet markerer et rekordhøjt antal flyrejsende, hvoraf langt størstedelen flyver til og fra udlandet. Alene fra Københavns Lufthavn rejste 15,1 mio. passagerer.

»Det er blevet normalt, at flyrejser ikke bare er til den årlige sommerferie. Der er måske også indlagt en vinterferie og et smut udenlands i efterårsferien. Rigtig mange er afsted flere gange om året, og ofte er det med fly,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank med indsigt i luftfartsindustrien, til Ritzau.

Han vurderer samtidig, at »der skal lægges nogle meget høje afgifter på flyrejser«, hvis danskernes rejselyst skal dæmpes.

En flyrejse til New York tur/retur udleder ifølge de svenske forskeres nye kort 2.099 kilo CO2, altså omkring to ton. Det svarer til to tredjedele af det årlige ”budget” for udledninger, hvis man tager udgangspunkt i beregningerne fra FN’s klimapanel IPCC.

Gennemsnitsdanskeren udleder ifølge tænketanken Concito omkring 17 ton CO2 årligt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.