Hvor meget CO2 udleder din flyrejse? Nyt værktøj giver svaret - sådan cirka
Svenske forskere har udviklet en ny beregner, som tager højde for alle slags påvirkninger ved flytrafik.
Det kan være vanskeligt at gætte sig frem til, hvor mange drivhusgasser man sender op i atmosfæren ved at tage flyet til Paris, Bangkok eller New York.
Derfor har forskere ved Chalmers Tekniske Højskole i Göteborg lavet et værktøj, hvor de har taget højde for alle tænkelige påvirkninger og derpå beregnet, hvor mange kilo CO2 en gennemsnitlig flypassager udleder på en given strækning.
Med værktøjet, som er tilgængeligt fra tirsdag den 19. februar, kan man klikke sig frem til afgangs- og ankomstbyer, og man kan også se, hvordan forskerne har beregnet CO2-udledningen.
»For at begrænse temperaturstigningen til 1,5 grader skal CO2-udledningen begrænses markant og hurtigt, så hver person i 2030 globalt set udleder tre ton årligt. Det svarer i grove træk til at halvere den nuværende udledning,« skriver forskerne på Flight Emissions Map.
Beregningen gælder for en direkte flyrejse tur/retur. Hvis der er mellemlandinger inkluderet, bliver CO2-påvirkningen højere, og derfor skal man taste hver enkelt rejse ind separat.
Avisen Information har talt med en af forskerne bag det nye kort, som er lavet for at give helt almindelige mennesker et bedre billede af, hvad deres flyrejser udleder. Han forklarer, at hans kort - modsat de CO2-beregnere, flyselskaberne tilbyder på deres hjemmesider - tager højde for andre gasser som NOx samt vanddamp, der også har en drivhuseffekt.
»Der er videnskabelig usikkerhed om, præcis hvor stor klimaeffekten af disse andre udledninger er, men effekten er der, og den indregner vi, idet vi omregner til CO2-ækvivalenter,« siger Jörgen Larsson, der forsker i luftfartens klimaeffekter ved Chalmers.
Derfor vil Flight Emissions Map give et højere, men mere retvisende, billede af påvirkningen, lyder det fra forskerne, som dog har svært ved at give et helt præcist billede af udledningen, da der er uendelig mange faktorer, som spiller ind.
»Men tallet giver et ret godt estimat,« skriver forskerne på hjemmesiden.
I 2018 rejste 18,2 mio. passagerer ifølge Danmarks Statistik fra en dansk lufthavn. Tallet markerer et rekordhøjt antal flyrejsende, hvoraf langt størstedelen flyver til og fra udlandet. Alene fra Københavns Lufthavn rejste 15,1 mio. passagerer.
»Det er blevet normalt, at flyrejser ikke bare er til den årlige sommerferie. Der er måske også indlagt en vinterferie og et smut udenlands i efterårsferien. Rigtig mange er afsted flere gange om året, og ofte er det med fly,« siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank med indsigt i luftfartsindustrien, til Ritzau.
Han vurderer samtidig, at »der skal lægges nogle meget høje afgifter på flyrejser«, hvis danskernes rejselyst skal dæmpes.
En flyrejse til New York tur/retur udleder ifølge de svenske forskeres nye kort 2.099 kilo CO2, altså omkring to ton. Det svarer til to tredjedele af det årlige ”budget” for udledninger, hvis man tager udgangspunkt i beregningerne fra FN’s klimapanel IPCC.
Gennemsnitsdanskeren udleder ifølge tænketanken Concito omkring 17 ton CO2 årligt.