Sådan kommer du i gang med vegetarisk eller vegansk kost

Har du overvejet at skære kødet fra, men ved ikke helt hvordan du tager skridtet? Få eksperternes råd til at komme i gang.

Artiklens øverste billede
Foto: Mads Nissen

En ting er tanken om at skære ned på kødet - og måske også andre animalske produkter. Noget andet er, hvordan man lige omsætter det til praksis.

- Ulemperne er nok mest sociale og besværet med at få sammensat den rigtige kost, vurderer Susanne Gjedsted Bügel, som er professor MSO i klinisk og forebyggende ernæring ved Københavns Universitet.

At det kan være besværligt at bryde de gamle vaner og erstatte dem med nye, er læge Tobias Schmidt Hansen enig i. Derfor behøver man heller ikke gå fra 0 til 100 med det samme.

- Det vil ofte være en god idé at starte med at lave om på ét måltid ad gangen. Eksempelvis at starte med morgenmaden i den første uge og så enten aftensmad og frokost i den anden uge, fortæller Tobias Schmidt Hansen, som sammen med klinisk diætist Maria Felding er forfatter til "Den plantebaserede kost".

- Dernæst kan det i starten være gavnligt at have fokus på bare at få flere planter ind i sin kost. Så virker det mere som et tilvalg af det grønne, end et fravælg af det animalske, fortsætter han.

Tobias Schmidt Hansen fortæller, at man ofte vil komme til at spise flere fibre og mindre fedt, når man lægger sin kost om. Og netop fordi kosten indeholder mindre fedt, kan det være noget, man kommer til at savne - eksempelvis den fuldfede ost.

Før man kaster sig ud i projektet, så råder klinisk diætist Vibeke Mousten til at gøre sig klart, hvad det egentlig er, man vil.

- I sig selv er det jo ikke nødvendigvis bedre, så find ud af, hvad det er, der driver lysten, siger Vibeke Mousten.

Derefter handler det om at søge viden og suge til sig. Hvor meget forarbejde, det kræver, afhænger af hvor striks du vil være med din kost, og hvad der fremadrettet skal indgå.

- Der er meget stor forskel på at være vegetar og veganer. Og der er også mange grene af det at være vegetar. Bruger du mælkeprodukter, æg og den slags, så får du nogle gode næringskilder, og så er der ikke så stor risiko for at komme til at mangle noget, siger Vibeke Mousten og fortsætter:

- Hvis du derimod bliver veganer, så er der nogle ting, det ikke kan lade sig gøre at spise sig til ved at erstatte fødevarerne med noget andet. Så der er et krav om, at du indtager nogle vitaminer i tilskud - eksempelvis vitaminet B12.

/ritzau fokus/

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.