Skuespilleren Anna Karina er død

Anna Karina har spillet en stor rolle i fransk filmkultur i fællesskab med sin mand, Jean-Luc Godard.

Artiklens øverste billede
Model og skuespillerinde Hanne Blarke, med kunstnernavnet Anna Karina, bæres over dørtærsklen af sin husbond filminstruktøren Jean-Luc Godard i 1961. Arkivfoto: Jørgen Sperling

Den danske skuespiller Anna Karina er død 79 år gammel.

Hun blev født under navnet Hanne Karen Blarke Bayer i Solbjerg syd for Aarhus, men skiftede navn til Anna Karina i Frankrig, hvor hun levede hele sit voksne liv.

Det er også i fransk film, at hun har sat sit aftryk - og det i en eftertrykkelig grad.

»Fransk film er blevet forældreløs. Den har mistet en af sine legender,« skriver Frankrigs kulturminister Franck Riester på Twitter.

Anna Karina var i 60'erne gift med filminstruktøren Jean-Luc Godard, og hun spillede roller i et utal af hans film. Det er nogle af disse roller, hun er blevet mest berømt for - blandt andet ”En kvinde er en kvinde” (1961), ”Livet skal leves” (1962) og ”Manden i månen” (1965).

Fordi Anna Karina tidligt i karrieren drog til Frankrig og begik sig i franske film, blev hun til tider glemt i Danmark.

I 2016 blev der dog rettet op på dette, da hun modtog en Æres-Bodil.

»Anna Karina har betaget generationer af filmelskere. Hun er en alsidig og facetteret filmskuespiller og kunstner, og vi undrer os over, at hun ikke har mødt mere anerkendelse herhjemme,« fortalte formanden for Danske Filmkritikere, Jacob Wendt Jensen, ved den lejlighed, hvor han kaldte det en »forglemmelse,« at hun ikke før var blevet hædret.

Ole Roos, der er dansk instruktør, instruerede Anna Karina i filmen ”Manden der ville være skyldig” fra 1990. Da han i 2016 skulle deltage i hyldesten af hende, hæftede han sig især ved hendes øjne og hendes evner.

»Hun havde pragtfulde øjne, der klædte filmmediet. Hun kunne fascinere. Hun havde det, som man i gamle dage kaldte for at være amerikansk. Det betød, at man havde en stærk fornemmelse af, hvad kameraet opfanger af ens attitude og den måde, man bevæger sig på. Hun havde en naturlig evne for at stå foran et kamera, normalt er det noget, man skal øve sig på. Otto Brandenburg var også god til det. Sådan en slags melodisk fornemmelse for bevægelse. Den cadeau skal hun have,« foralte Ole Roos dengang.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Anna Karina nåede at medvirke i nogle få danske film i løbet af sin karriere, men de fleste af hendes 80 film var på fransk.

Hun blev i sin ungdom en del af kultureliten i Frankrig, og det var den store modedesigner Coco Chanel, der skænkede hende navnet Anna Karina frem for det danske Hanne Karen Blarke Bayer.

 Ifølge fortællingen faldt det danske navn ikke i god smag hos den franske modedesigner, derfor blev h’et smidt væk, e’et erstattet med et a, og Karin fik også alfabetets første bogstav i enden.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.