Østjylland set fra Borgen:  Tak for snakken – lad os få nogle flere af dem

Jeg har lovet mig selv, at jeg vil forsøge at gøre mit til, at vi taler mere sammen.

Artiklens øverste billede
Katrine Robsøe

Det er nu snart tre år siden, jeg blev valgt til Folketinget. Hver eneste dag er jeg taknemmelig for det privilegie, det er at få lov til at være folkevalgt. Det er et privilegie at repræsentere alle de mennesker, der har givet mig deres stemme. Sådan tror og håber jeg, at de fleste folkevalgte har det. Det bør man i hvert fald.

Jeg tror, at både politikere og alle andre ofte falder i en slags fælde: Politikere taler til folk, og folk lader sig tale til – i stedet for at vi taler med hinanden. Jeg kommer helt sikkert også selv til det oftere, end hvad godt er. Det er aldrig af ond vilje, men fordi jeg har så meget, jeg gerne vil fortælle. Som politiker synes man jo, at alle fortjener at høre alle de gode idéer og forslag, man har.

Jeg er også blevet mere tilbageholdende med at bruge sociale medier. Tonen er voldsom. Særligt bruger jeg Facebook mindre og på en anden måde, end jeg egentligt gerne ville – nemlig til at tale med folk.

Jeg kan heller ikke sige mig fri for, at jeg ikke altid magter samtaler med folk, der starter ud med at skælde ud. Sådan tror jeg i øvrigt, de fleste mennesker har det. Men jeg øver mig. For jeg vil gerne blive bedre til at møde deres vrede med overskud fremfor bare at lukke ned, inden samtalen overhovedet er begyndt.

Jeg er også blevet mere tilbageholdende med at bruge sociale medier. Tonen er voldsom. Særligt bruger jeg Facebook mindre og på en anden måde, end jeg egentligt gerne ville – nemlig til at tale med folk. Jeg vil allerhelst bruge de sociale medier til at have samtaler, til at forstå folks synspunkter og problemer og til at gå i reel dialog. Men ofte bliver det beskyldninger og fordomme, der styrer opslag og kommentarer.

Jeg har lovet mig selv, at jeg vil forsøge at gøre mit til, at vi taler mere sammen. Derfor øver jeg mig også på at være bedre til at få svaret på beskeder på sociale medier og mails og især til at komme ud og få talt rigtigt med folk. Det er altid nemmere at tale godt sammen, når man kan se hinanden i øjnene.

For et par uger siden fik jeg lov til at deltage i en fællesmiddag på et køkken på Børglum Kollegiet i Aarhus. En kæmpe fornøjelse og en superhyggelig aften. Jeg tror, at de studerende havde været lidt forbeholdne over for at få besøg af en politiker. Det forstår jeg egentlig godt, for en fællesspisning er jo lige præcis et sted, hvor man ikke gider have en forelæsning, men gerne vil have tid til at tale sammen. Jeg håber og tror, at de havde samme gode oplevelse af vores aften, som jeg selv havde, hvor vi fik talt om alt fra uddannelsespolitik og klima til eksamensopgaver og studievalg. Og jeg sætter helt enormt pris på, at de lukkede mig ind og delte deres oplevelser med mig – for kun på den måde kan jeg tage det med ind på Christiansborg og bruge det til at arbejde for forbedringer i vores samfund.

Det behøver nemlig ikke kun være de store ting, vi taler om – alle de små ting har også ret. Og man behøver ikke være ekspert, for at ens oplevelser og holdninger fortjener at blive hørt. Derfor bruger jeg for tiden også en del søndage på at gå ture og ringe på rundtomkring i Aarhus. Jeg vil gerne høre, hvad der fylder hos jer. Og jeg har hørt om alt fra krigen i Ukraine og klimaforandringer til fartbumpet på vejen og den lokale skole – en kombination af det store og det nære.

Det er disse samtaler, der kan være med til at gøre politik til samarbejde frem for konflikt.

Så tusind tak til alle, der tager samtalerne, som har lyst til at være i dialog med politikere og dele jeres oplevelser og tanker – det er med til at gøre vores demokrati bedre.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.