Der er næppe noget, der støjer som Åbyhøj by night
Northside er tilsyneladende blevet et større stridsemne i Aarhus. Selv borgerne kan man ikke længere overhøre.
Dette er en kommentar: Jyllands-Posten har et fast korps af personer, der kommenterer vores samfund. Kommentaren er udtryk for skribentens egen holdning.
Aldrig har så mange borgere klaget over støjniveauet fra Northside som i år.
Kommunen har modtaget 80 henvendelser fra borgere, der har følt sig generet af støjniveauet og sluttidspunkterne fra festivalen, der i år begyndte torsdag og sluttede natten til søndag. Dertil kommer sikkert langt flere, der ikke har indløst billet til Northside, men alligevel i deres hjem har følt sig hensat til festivalpladsen. Og det er ikke kun villaejerne i Åbyhøj, der har været ufrivilligt støjramt.
Lyden har braget gennem byen flere kilometer væk fra den centrale koncertplads. Det er naturligvis glædeligt, at der for alvor er gang i byen nogle få gange i løbet af et år. Aarhus ville ikke være det samme uden.
Men med Northside har Aarhus Kommune pådraget sig endnu et hensynsdilemma. For hvad vægter tungest: Almindelige borgere, der skal passe deres arbejde eller oplevelsesøkonomiens og den kulturelle kapitals tvivlsomme værdi. Debatten raser hvert år til Classic Race og nu i tilsyneladende stigende omfang i forbindelse med Northside. På imponerende kort tid har festivalen gjort sig til en stor og i hvert fald for publikum en betydningsfuld begivenhed.
Med dette års klageomfang tyder meget på, at borgernes accept derimod ikke er blevet større. Tværtimod. Om det er torsdag som ny festivaldag, der har gjort udslaget, vides ikke. Tidligere år har det sikkert heller ikke været en fest for støjplagede aarhusianere at skulle møde på arbejde mandag morgen efter en søvnløs søndag nat med Radiohead i soveværelset.
Man risikerer at ødelægge den gode stemning, hvis man vover at brokke sig over Northside. For »wow, hvor har man det fedt der på pladsen«, »hvor drak vi meget i VIP-baren« og »hvor er C.V. Jørgensen bare helt super cool.«
Partykillers eller ej. Northside bør lytte til andre end rygklapperne. Og Aarhus Kommune gør klogt i at pille de ellers fastsiddende ørepropper ud og lytte til borgerne, når der næste gang skal gives tilladelser til Northside eller hvilken som helst anden ny eller gammel arrangør, der vil skabe liv, fest og larm i byen.
Byen er stor nok til ikke altid at falde på halen, når nogen ønsker at henlægge arrangementer her og burde også være stor nok til sige nej af og til.
”Det’ sir’ sig selv”.