Fortsæt til indhold
Debatindlæg

De manglende STU-pladser

Mette Skautrup, byrådskandidat Det Konservative Folkeparti Rønbjergvej 4, Risskov

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Ifølge tal fra KL vil der være 2,3 pct. af en ungdomsårgang, der har brug for STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse), det vil i tal sige ca. 370 elever i Aarhus Kommune. Ifølge en STU-rapport, der er udarbejdet i 2014, og de seneste besparelser på området forventer Aarhus Kommune, at der er 200 elever, der vil gennemføre en STU-uddannelse. Hvor er de resterende ca. 170 elever? Der bliver talt og skrevet meget om STU, men jeg mangler endnu at høre rådmandens svar på, hvor de manglende elever er henne. Hvorfor er det, at Aarhus har et så markant lavere tal end de beregninger, som KL har?

Den manglende realisme i antallet gør, at området er underfinansieret, og derfor foretages der mere eller mindre elegante krumspring for at få enderne til at nå sammen. I denne uge blev Aarhus Kommune underkendt i en afgørelse vedrørende STU. Afgørelsen fastslår, at der ikke er et krav om, at eleven skal møde frem min. 21 timer ugentligt, og funktionsnedsættelsen ikke kan blive for stor. Derfor skal alle de unge, der er inden for målgruppen, have tilbuddet om STU. Jeg kan kun opfatte den konkrete problemstilling i afgørelsen som et af de krumspring, der foretages fra forvaltningsside i et forsøg på at få økonomien til at hænge sammen.

Derfor skal vi turde at sige højt: Der er væsentlig flere elever til STU, end der er budgetteret med.

Vi skal drøfte, hvordan vi bruger pengene bedst – hvad er visionen for STU i Aarhus?

Hvis ikke fundamentet er i orden, vil huset altid vakle.