Fortsæt til indhold
Debatindlæg

De høje bygninger i Aarhus har ødelagt udsigten over bugten

Niels Peter JensenSt. Blichers Vej 38, Åbyhøj

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Til Olav de Linde

Jeg har altid haft respekt for dine tanker om byggeri og de byggeprojekter, du har sat i verden. Imidlertid er jeg på det seneste kommet i tvivl om, om jeg har misforstået dig og dermed dine tanker. Kan det skyldes, at du nu har valgt de forkerte spindoktorer mv. Eller er der måske en helt anden forklaring.

Sikkert er det, at alle de forklaringer (skulle vist stå bortforklaringer) til dit seneste projekt forekommer meget søgte. Et højhus på 145 meter og 40 etager: Det bliver et mødested i gadeplan, det bliver en kombination af byliv og kulturhistorie, der kommer en have og flot udsigt på toppen – selv når det blæser. Det bliver et sted, hvor der kan hænges ud 24/7. Det komplementerer det andet høje hus på Aarhus Ø osv., osv.

De højeste og dermed de mest synlige bygninger i Aarhus midtby burde være rådhuset (demokratiet), domkirken (de kristne værdier) og Aros (kunsten).

Derfor kun et enkelt ønske/spørgsmål: Kan du med meget få, ærlige ord beskrive, hvorfor det skal være så højt? NB. Du må gerne svare, at det giver dig den største indtjening.

Til Jacob Bundsgaard

Jeg er ikke i tvivl om, at vedrørende Aarhus er du den person i Socialdemokratiet og dermed i Aarhus, der har størst indflydelse. Jeg har imidlertid aldrig hørt dig blande dig i diskussioner om de høje huse i Aarhus midtby (herunder Aarhus Ø) – helt sikkert med god grund. Jeg går naturligvis ud fra, at du gennem flere år har været på Bakkekammen i Hasle Bakker med dens udsigt ind over byen og tidligere så flotte udsigt til vandet bagved.

Her var der tidligere mulighed for at fornemme, hvordan Aarhus midtby lå i flugt med åen (Aros – byen ved åen) og dermed havet, der hævede sig op hele vejen rundt fra Trøjborg til Frederiksbjerg. Der er efterhånden mange, der har påpeget, hvordan dette er ødelagt af de høje huse, som er skudt op i den flade del af Aarhus; en udvikling, som tilsyneladende fortsætter.

Synes du, Aarhus bliver en flottere by med de høje huse i Aarhus midtby?

De højeste og dermed de mest synlige bygninger i Aarhus midtby burde være rådhuset (demokratiet), domkirken (de kristne værdier) og Aros (kunsten). Desværre er disse forholdsvis blevet mindre og mindre synlige på grund af en ny værdi (penge).