Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Det kunne være storslået i Aarhus – men det er jordslået

Johnny Andreasendirektør, Aarhus C

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Forleden fik jeg en opfordring fra Aarhus Kommune om at udfylde et spørgeskema, med temaet ”Aarhus Kommune ønsker at blive klogere på de aarhusianske grundejeres kendskab til deres forpligtelser som grundejere”.

Midt i besvarelsen fortrød jeg min deltagelse, i det jeg tænkte:

»Kære Aarhus Kommune – fej lige foran jeres egen dør først«. Eller som Egon Olsen så muntert ville have udtrykt det: »De ansvarlige hér må være en flok skidesprællere og socialdemokrater!« Men det er grundlæggende alvorligt dette hér.

Vi aarhusianske borgere har i mange år levet med en middelmådig kommunal ren- og vedligeholdelse af byens gader og torve – og nu også havnearealerne. Flere områder i midtbyen leder tankerne hen mod uhygiejniske markedspladser i den tredje verdens storbyer. Det er ikke raketvidenskab, at vi i dén grad mangler flere affaldsbeholdere i gadebilledet. De nye gadelamper ved havnearealerne stiller ikke Aarhus Kommune i et bedre lys. For når disse gadelamper knækker, og det sker jævnligt, går der mange, mange måneder, før der foretages udskiftning.

For få år siden blev de nye havnearealer færdiggjort med storstilede fliseanlæg. En stor del af dette bekostelige anlæg har de seneste par år været helt dækket af alger og ukrudt uden at kommunens folk rykker ud.

Har de ansvarlige kommunale afdelinger virkelig så svært ved at forstå, at når man kaster sig ud i store anlægsarbejder, så følger der en naturlig forpligtelse til efterfølgende at vedligeholde. Ja, man skammer sig over at bo i landets næststørste by, når det der kunne være storslået fremstår som jordslået.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.