Fortsæt til indhold
Debatindlæg

Vildskab, Viby, Aarhus, natur og historie

Lad os få mere natur og ødelæg ikke den, der allerede er.

Ena Nielsen-RefsVidtskuevej 26, 1. th., Viby J.

Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.

Danmarks natur har det skidt. Lad os derfor bevare den smule, vi har i Aarhus, og skabe mere liv gennem bevarelse og nytænkning.

Jeg vil så gerne have mere vildskov. Men jeg vil ikke have, at rådnende træer går ud over skovens mange beskyttede jord- og stendiger eller de utallige, fredede gravhøje og andre fortidsminder, der ligger som perler på en snor fra centrum mod syd; fra en villahave på Strandvejen (Røverhøj) og langt ud i skoven. Hvis I aldrig før har hørt om Aarhus gravhøje, fordi der desværre endnu ikke findes skiltning, kan I søge på ”kort over fund og fortidsminder”.

Hjemmesiden viser røde prikker for fredede gravhøje og blå for de overpløjede høje, som når de af vores opportunistiske forfædre er bygget ind i en bakke, alligevel godt kan ligne en normal gravhøj. Højen ved Væddeløbsbanen er et eksempel på det sidste. Det samme er den i 2017 fjernede høj på Vidtskue, der nu er blevet til en fodboldbane, der aldrig har været brugt.

Jeg har i år set og hørt ravne i skoven, langs cykelstien ned mod havet, mens jeg cyklede fra Moesgaard og hjem. Jeg har set stork, svaner og skarver flyve over den grønne kile ved Væddeløbsbanen. Jeg har set den store natugle lette i skumringen fra sit hule træ i Forsthaven. Ræveunger, harekillinger, husmår, røde og sorte egern er overalt, også omkring betonblokkene. Jeg har set køllesværmer, mærkelige biller, tusindben, guldsmede, bier, humler og præstepik (en stinkende svamp). Der er alligevel godt med biodiversitet i Viby og omegn.

Alligevel husker jeg mange flere insekter fra min barndom. Dengang kunne jeg ikke have en gul top på, uden at have dyr siddende overalt på den. Jeg husker, hvordan kræene efter en køretur til stranden, var klasket ud over hele forruden på min bedstefars folkevogn, Gulle.

Lad os få mere natur og ødelæg ikke den, der allerede er. Lad Ravnsbjerg være Ravnsbjerg. Bevar træerne på Aarhus bjerge og ødelæg ikke udsigten hertil med højhuse på Skanderborgvej eller andre steder i byen. Selv om det nok er en fordel, at husene ved åen er høje, da de helt sikkert kommer til at stå med soklen i vand i fremtidens klimaforandringer. Måske bliver åen igen til fjord. Måske er det så slut med at forurene og ødelægge økosystemer for den invasive abeart, der af egen kraft har bredt sig til selv de fjerneste afkroge og øer på jorden og kan være mere skadelig end mårhund eller signalkrebs.

Skriv din mening om forholdene i Aarhus, Østjylland og Region Midtjylland til JP Aarhus – klik her og læs, hvordan du sender et debatindlæg.