Stadionplanen er fantasiløs
Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Uambitiøs, som Karin Salling kalder den, er i sandhed den rette betegnelse for den fremlagte rapport om en mulig ombygning af Aarhus Stadion. »Fantasiløs« vil jeg gerne tilføje, en rapport, som ikke synes at sanse de bredere by- og områdemæssige overvejelser. At flytte væddeløbsbanen og sælge byggegrunde med henblik på at plastre området til med byggerier er at bombe den rekreative helhed sønder og sammen.
Det eneste gode at sige om rapporten er, at den har opildnet en masse mennesker til at gøre sig de kreative tanker, som den selv burde have gjort sig, herunder Aarhus 1900 i samarbejde med arkitektfirmaerne Sleth og C.F. Møller. Inspireret af deres forslag tillader jeg mig et indspark i debatten, idet jeg dels mener, at den arkitektoniske grundstruktur af det eksisterende skal bibeholdes, nemlig at et nyt stadion skal ligge parallelt med de gamle stadionbygninger, dels at et stadion drejet 90 grader ikke kan rumme de 20.000 tilskuere, som jeg mener må være det absolut laveste ambitionsniveau.
Det afgørende i forslaget er at ændre vejføringen af Marselisborg Grønnevej fra stadion til Kongevejen, så et atletikstadion kan lægges, hvor i dag tennisbanerne ligger. Men også overvejelser omkring byggeplaner ligger bag forslaget. Bygges der som foreslået af Aarhus 1900, vil alt skulle fjernes, før man kan anlægge noget nyt. Dette ville betyde, at Aarhus (og AGF) ville stå uden bane i en formentlig længere periode. Ved nærværende forslag kan de eksisterende faciliteter benyttes, mens tribunerne successivt bygges om. Og atletikken vil ikke komme til at lide, hvis atletikstadionet bygges før fodboldstadionet.
Jovist, nogle træer vil ved dette forslag måtte lade livet, men prisen er efter min mening lille, og helheden af området som grønt område bevares i sammenhæng med stadionområdet, væddeløbsbanen, slottet og Mindeparken. Og med den rette arkitektur kan det endda blive en berigelse ikke blot som sportsmekka, men også i områdets samlede rekreative udstråling.