»Der er sket et kæmpe skred i udviklingen«
På de knap seks år Flemming Poulsen, direktør for Comwell Hotel Aarhus, har været væk fra byen, er hotellerne gået fra stille somre til travlhed året rundt.
Da Flemming Poulsen i sommeren 2016 vendte hjem til Aarhus for at stå i spidsen for Comwell Hotel Aarhus i Værkmestergade, fik han sig en gevaldig overraskelse. I de knap seks år han var hoteldirektør for Radisson-hoteller i Tallinn, Estland og Trondheim i Norge, havde det aarhusianske hotelmarked oplevet en eksplosiv udvikling.
»Da jeg kom hjem og forventede, at nu er der stille, fordi det er sommer, og så var der overhovedet ikke stille, men fuld gang i sæsonen og masser af feriegæster på hotellerne,« fortæller Flemming Poulsen.
Sommerferieperioden, havde han været vant til, var hotellernes lavsæson, da han indtil september 2010 arbejdede på Radisson på Margrethepladsen.
»For seks-syv år siden var der meget lidt aktivitet i weekender og sommerferier, og det var typisk på det tidspunkt, at vi sendte ansatte på ferie. Det var lavsæsonen, hvor der skulle hviles ud, inden tingene kom i gang igen fra midtaugust. Der er sket et kæmpe skred i udviklingen over de seneste fem-seks år,« siger hoteldirektøren.
Lettere at drive hotel
Han glæder sig over, at hotelsæsonen nu strækker sig over hele året, hvor den før i høj grad var indskrænket til de tidspunkter, virksomhederne er aktive.
»Det gør det jo lettere at drive hotel, fordi du har et bedre kundegrundlag, som spreder sig over en længere periode, og at du ikke som før havde nogle sæsoner, hvor du død og pine skulle lave penge ligesom isboden, der helst skal sælge alle isene i sommermånederne for at få polstring til af resten af sæsonen.«
Som beskrevet i JP Aarhus i søndags, viser Dansk Erhvervs hotelstatistik, at belægningsprocenten på de aarhusianske hoteller er steget med 8,4 procentpoint fra maj 2016 til i år, da den lå på 82,5 pct. Desuden var gennemsnitsprisen på en overnatning i maj steget med 10,8 pct. i forhold til i fjor og lå dermed på 821 kr.
Klarer sig bedre end ventet
Flemming Poulsen ønsker ikke at oplyse Comwells belægningsprocent, men han efterlader ingen tvivl om, at det knap tre år gamle hotel klarer sig bedre end forventet:
»Vi havde en forretningsplan for, hvad vi ville opnå, og hvor hurtigt vi ville opnå det i Aarhus, og det er vi foran. Simpelthen fordi markedet har udviklet sig så godt.«
Hvad er så årsagen til udviklingen? Ifølge Flemming Poulsen er det et sammensurium af forklaringer. At byen har fået restauranter med Michelin-stjerner, at Aros og Moesgaard museerne har udviklet sig, at byen har fået Dokk1 og letbanen.
»Det er nok lidt det hele tilsammen, og at virksomhederne også har haft vækst i de seneste fem-seks år,« siger hoteldirektøren og understreger, at hans og byens øvrige store hoteller stadige lever af forretningsfolk mandag til fredag og ikke turister fra resten af Danmark.
»Det er ikke bare feriegæster, det er også de forretningsrejsende, vi er afhængige af, og der boomer det altså over hele linjen.«