Mål: Over dobbelt så mange udlændinge skal bo på Aarhus-hotellerne

I 2025 skal 40 pct. af overnatningerne på bl.a. hoteller og vandrerhjem i Aarhus komme fra udenlandske gæster. Byen er nordisk mester i hotelvækst.

Artiklens øverste billede
Aarhus. Comwell Hotel har åbningsdag tirsdag. Alex Pihl ved at tjekke ind med hans kone Anita, de er fra Ålborg.

Selv om strategien om at få flere udenlandske turister til byen har medvirket til, at Aarhus nu kan kalde sig nordisk mester i hotelvækst, skal byen ikke hvile på laurbærrene.

Tværtimod skruer Peer H. Kristensen, direktør i Visit-Aarhus, nu markant op for ambitionerne i den vækststrategi frem mod 2025, som turistorganisationen er ved at formulere.

Således skal der arbejdes på at få endnu flere udenlandske turister og erhvervsfolk til at overnatte i byen. Konkret er målet, at de aarhusianske overnatningsformer – hoteller, vandrerhjem, campingpladser m.m. – samlet set i 2025 skal have to millioner overnatninger mod 1,1 million i 2016, og at udlændinge skal tegne sig for de 800.000 svarende til 40 pct. mod en andel på 29 pct. i 2016, oplyser Peer H. Kristensen.

»På sigt vil det danske marked løbe tør for vækstmuligheder, og derfor vil vi kun kunne få vækst ved at øge andelen af udenlandske overnatninger,« lyder det fra direktøren, der understreger, at det især er hotellerne, der skal levere de knap 1 million ekstra overnatninger via forventede 1.000 ekstra værelser frem mod 2025.

På landsplan lå andelen af udenlandske overnatninger på 44,3 pct. i 2016. Peer H. Kristensen er heller ikke i tvivl om, at det vil lykkes at få hvervet flere udenlandske gæster til Aarhus.

Han henviser til, at det dels er vedtaget, at der skal opføres et kongrescenter i Aarhus Ø, hvor det i 2021 forventes klar til at holde konferencer for mere end 2.000 deltagere, mens det tilknyttede hotel får knap 500 værelser. Set med direktørens turismebriller vil det blive en ny »vækstdriver« for Aarhus.

Ros til den nye strategi

Desuden vil afklaringen af, at der satses på Aarhus Lufthavn i stedet for en ny placering i nærheden af Aarhus, bidrage til turismevæksten, mener direktøren, der hilser det velkommen, at lufthavnen med Aarhus Kommune i spidsen vil udvikle sig og skabe vækst.

»Hvis vi ikke har en lufthavn, der fungerer omkring Aarhus, har vi kun et nordtysk, norsk og vestsvensk marked med 15 mio. mennesker at skabe vækst i. Det har en stor betydning for turismen, hvilke ruter der kommer til Aarhus,« siger Peer H. Kristensen og understreger, at det handler om at få forbindelser til de rigtige byer – ikke mindst de skandinaviske hovedstæder.

Turistdirektøren fremhæver også, at det er en stor hjælp, at Aarhus’ brand som by er blevet mere og mere kendt.

Flemming Poulsen, hoteldirektør på Comwell Hotel Aarhus, roser det nye mål.

»Det lyder som en god strategi. Det er helt rigtigt set, at vi skal have udlandet på banen i højere grad. Sandheden i dag er, at det stadigvæk er en mindre del af hotellernes gæster, der er internationale, så der ligger et kæmpe potentiale. Der er grænser for, hvor meget Danmark kan blive ved med at levere til en dansk provinsby,« siger han.

65 pct. flere hotelgæster

I sidste uge kom det frem, at Aarhus kan kalde sig nordisk mester i hotelvækst.

Fra 2011 til 2016 er antallet af hotelgæster i Aarhus steget med 65 pct. I fjor overnattede over 818.000 på byens hoteller, fremgik det af en pressemeddelelse fra Aarhus Kommune. Ifølge en sammenligning med hovedstæder og nummer to byer i Danmark, Sverige, Norge og Finland kan Aarhus kalde sig nordisk mester i hotelvækst i alle årene siden 2011, oplyste kommunen.

På en delt andenplads kommer København og Malmø med en vækst på 43 pct. i perioden.

»Den markante vækst i hotelovernatninger er resultatet af en bevidst strategi for at kunne udfolde byens potentiale som mål for både privat- og erhvervsturisme. Siden 2011 er der skabt mulighed for at opføre en række store, nye hoteller, og det har styrket byens position som et attraktivt rejsemål markant,« lød det fra borgmester Jacob Bundsgaard (S) i pressemeddelelsen.

Nyt brændstof til raketten

VisitAarhus-direktør Peer H. Kristensen vurderer, at Aarhus’ markante væksttal skyldes et efterslæb, og at der har været mangel på hoteller i byen.

»Vi kan se, hvornår raketten har fået nyt brændstof – det er, når der er åbnet et nyt hotel i byen.«

I 2011 var der 1.622 hotelværelser i Aarhus, mens byens nuværende 20 hoteller tilbyder 2.442 værelser i dag.

Peer H. Kristensen forventer, at antallet af hotelovernatninger sætter ny rekord i år pga. omtalen både i ind- og udland i forbindelse med kulturhovedstaden.

Årets første måneder tyder også på, at Peer H. Kristensen får ret. Ifølge Danmarks Statistik har der været 236.766 overnatninger fra januar til og med april, hvilket er en stigning på 12 pct. i forhold til samme periode i fjor.

Blandt de danske overnatninger er der sket en vækst fra 3 til 13 pct., mens der i de udenlandske overnatninger har været en stigning fra 7 til 10 pct.

Den udenlandske vækst bæres især hjem af stigninger i besøgene fra Holland (19 pct.), Norge (18 pct.), Storbritannien (27 pct.) og Tyskland (28 pct.).

»Fra de markeder, hvor vi har lavet en særskilt indsats, mærker vi også en effekt i år,« konstaterer turistdirektøren, der dermed har et godt fundament for at udbrede hvervekampagnerne.

Skuffende status quo

Som beskrevet i JP Aarhus i søndags, viser Dansk Erhvervs hotelstatistik, at andelen af udenlandske hotelovernatninger i april 2017 lå på 27 pct., hvilket er det samme niveau som året før. Således kunne det tyde på, at de høje forventninger til, at den store internationale omtale af Aarhus og byens status som europæisk kulturhovedstad vil tiltrække flere udenlandske turister, ikke bliver indfriet. Men den udlægning afviser Peer H. Kristensen. Han mener, at tallene er positive, da der rent antalsmæssigt er flere udlændinge, som har overnattet på byens hoteller.

»Andelen er status quo, fordi det går godt i Danmark. Hvis vi havde haft en tilbagegang af danske besøgende, ville den relative andel af udenlandske overnatninger være steget,« forklarer han.

Flemming Poulsen kalder det »lidt skuffende«, at der ikke er kommet flere udenlandske gæster i år, men forventer, at kulturbyårets effekt vil kunne mærkes i de kommende år.

Peer H. Kristensen understreger, at det er vigtigt at få flere turister til Aarhus, da det bl.a. giver byen et bedre shoppingmiljø, flere fyldte borde på restauranterne og i det hele taget sikrer beskæftigelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.