Letbane-direktør: »Vi har købt en Audi«

Med valget af leverandøren Stadler forventer Aarhus Letbane I/S tysk kvalitet og grundighed på de nye letbanetog.

Artiklens øverste billede
»Det er bedre, end jeg havde forestillet mig,« lyder førstehåndsindtrykket fra direktør Claus Rehfeldt Moshøj, Aarhus Letbane I/S, efter en prøvetur i Tyskland i et af de letbanetog, som fra næste år skal køre rundt i Aarhus. Foto: RUne Aarestrup Pedersen

BERLIN — Skjorterne er strøgne, skoene er pudsede, og naturligvis er alle i jakkesæt.

Det er en stor dag for Aarhus Letbane I/S.

Den nye Stadler Variobahn-sporvogn, som til næste år skal køre rundt i Aarhus, skal præsenteres på togproducenten Stadlers testcenter i Velten lidt nord for Berlin.

Og nu er øjeblikket, som alle har ventet på, kommet.

Som en forvokset og forlegen teenager står det første togsæt og gemmer sig bag en samlehal. Da delegationen runder hjørnet, stråler den spritnye sporvogn i det dejlige solskin.

»Meget velkommen, herzlich willkommen,« står der skiftevis på informationstavlen på togets front.

Det er også første gang for letbanedirektør Claus Rehfeldt Moshøj.

»Rigtig godt«

Han trykker på knappen for døråbning, og de sorte og grå døre skyder til side. Han træder ind, ser er sig spændt omkring og tager en dyb indånding.

»Det er duften af nyt tog,« udbryder han.

Direktøren og projektchef Jens Michael Toft går langsomt ned gennem den 32 meter lange kabine og noterer sig, at de tanker, som en lang række designere, arkitekter og repræsentanter for f.eks. handicappede og ældre har gjort sig, nu har materialiseret sig. De står nu inde i resultatet af de mange kaffemøder, diskussioner og præsentationer.

Begge nikker.

»Rigtig godt,« siger projektchefen.

»Det er bedre, end jeg havde forestillet mig,« erklærer Claus Rehfeldt Moshøj.

Den lysegrå farve er valgt, fordi den virker elegant og samtidig kommer den ikke så hurtigt til at se snavset ud som hvide nuancer.

Dæmpet belysning

Led-lyset i loftet er dæmpet på grund af det stærke sollys. Det følger naturligvis automatisk mængden af naturligt lys. Den røde signaturfarve går igen i knapper, holdegreb og døre. Den står i skarp kontrast til kabinefarven og fungerer som en markør for togets funktioner. Let at få øje på for svagtseende.

Andre steder er der arbejdet med mere diskrete kontraster i form af overflader, der har høj glans eller er matte. Elegante detaljer, som også er til gavn for passagerer med synshandicaps som farveblindhed.

Stopknapperne rundt omkring i toget er suppleret med en blå mertidsknap, så dørene ikke smækker i, mens passagerer bakser med barnevogne, eller en kørestolsbruger eller en hel skoleklasse skal stige på eller af.

»Det har været meget vigtigt for os, at ingen skulle føle sig specielle ved, at der er en indretning til en særlig gruppe. Designet er inkluderende i stedet for at være anvisende. Alle kan være med,« forklarer Claus Rehfeldt Moshøj.

Tanken med letbanen er at indføre et driftssikkert og attraktivt S-togssystem i Aarhus og Østjylland. Med flere borgere i de kommende år vil antallet af biler også stige. Forventningen er, at letbanen vil komme til at transportere 40.000 passagerer om dagen.

Alternativ til bil

Håbet er, at mange familier vil undlade at anskaffe sig bil nummer to og i stedet benytte letbanen.

»Vi løfter den offentlige trafik og gør den attraktiv for alle. Øvelsen går ud på at få folk, som aldrig kunne finde på at stige på en bus, over i letbanen. Folk i jakkesæt skal også føle sig hjemme her, så derfor har vi arbejdet meget for at gøre det til en lækker oplevelse.«

Som en detalje bliver der fri wifi i letbanetogene, så folk også kan arbejde og holde sig opdateret undervejs.

»Der skal være komfort, og folk skal kunne spejle sig selv i det her produkt. Ellers tager de bilen.«

Hvis det nye tog var en bil, hvilket bilmærke ville det så være?

»Absolut en Audi. Måske ikke en A8 eller A6, men en A4. Det er jo trods alt kollektiv trafik. Men vi har købt et pålideligt kvalitetsprodukt med en lang levetid,« fastslår direktøren.

30 mio. kr. pr. togsæt

De 26 vognsæt koster den nette pris af 773 mio. kr. eller i gennemsnit knap 30 mio. kr. pr. vognsæt.

Designet er muligvis nyt, men alt i denne type og Stadler Tango, som bygges i Schweiz, og som skal køre på strækningerne mellem Grenaa og Odder, er grundlæggende velafprøvet og har vist sin levedygtighed.

Tanken er, at toget måske er lidt dyrere ved indkøb, men i det lange løb bliver en billigere løsning.

Stadler estimerer, at vognene, som er bygget i rustfrit stål og aluminium med god service og vedligeholdelse vil kunne holde i 30 år. Interiøret vil dog skulle skiftes efter 15 år.

Den adm. direktør for Stadler Pankow GmbH Ulf Braker viser rundt i fabrikkens enorme haller og fortæller i detaljer om togenes opbygning. Bl.a. vil aarhusianerne kunne forvente en svævende fornemmelse, ikke mindst på de lange ture, på grund af en avanceret støddæmpning.

Tysk grundighed

Ifølge Ulf Braker står koncernen inde for tysk kvalitet og grundighed.

»80 pct. af alle togenes dele er tyske. Resten får vi fra Schweiz og Østrig. Vi får ikke leveret noget fra Østeuropa eller Kina,« forsikrer han.

Undervejs i den otte uger lange monteringsfase bliver svejsninger, elektriske installationer osv. tjekket, inden der bygges videre, så fejlene ikke bliver skjult.

»En lille fejl kan vokse til store problemer over 30 år, så vi har kvalitetsteams, som hele tiden følger håndværkerne og tjekker, at alt lever op til vores standarder. Det er folk, som selv er dygtige fagfolk med en god kvalitetssans. Det er den tilgang, vi har til det,« fortæller han og tilføjer:

»Kvalitetsfolkene har i øvrigt en personlig interesse i, at alt er i orden. For det er dem selv, som i sidste ende skal præsentere det færdige produkt for kunden.«

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen