135 punkter afslører, hvor trafikken er værst

Nyt system skal hjælpe med til at få trafikken til at glide bedre f.eks. på ringvejen.

Artiklens øverste billede
Med den nye intelligente trafikovervågning får Trafik og Veje, Aarhus Kommune nu så detaljerede målinger, at lysreguleringen kan justeres der, hvor problemerne er størst.

Er du vant til at køre på den ydre ringvej i myldretiden, ved du allerede, at det kan være en prøvelse med lange køer og mange stop for rødt. De bagerste i køen når måske ikke en gang over krydset første gang, der er grønt, men må vente en omgang.

Med den nye intelligente trafikovervågning får Trafik og Veje, Aarhus Kommune nu så detaljerede målinger, at lysreguleringen kan justeres der, hvor problemerne er størst.

Mobilen sladrer

135 steder langs de aarhusianske veje er anbragt censorer, som registrerer, hver gang en mobiltelefon, tablet eller andet med en bluetooth-funktion passerer.

Ved at sammenholde data fra alle censorer langs ruten kan den gennemsnitlige køretid på en given strækning beregnes minut for minut i døgnet. Nogle data sorteres fra automatisk, så eksempelvis køretøjer i cykeltempo ikke regnes med.

»Systemet er først kommet helt op at køre her efter nytår, og det har allerede overrasket os flere steder. Bl.a. på ringvejen, hvor rejsetiden mellem Viborgvej og Skanderborgvej er steget markant det seneste halve år,« siger projektleder hos Trafik og Veje Michael Bloksgaard.

Om morgenen skal man regne med at sætte en halv time af for at komme fra Viby Torv i syd til Grenåvej i nord. Uden for myldretiderne kan det gøres på ca. 13 minutter.

Problemet er størst i nordgående retning fra Silkeborgvej, og det vil Trafik og Veje snarest søge at løse ved at ændre på lysreguleringerne. Det er dog ikke gjort med at lukke op for grøn bølge hele vejen, for afstanden mellem lyskrydsene er så forskellig, at det kan give mange stop for dem, der kører i den modsatte retning.

Mest udskældt har kystvejen været, siden omlægningen fra fire til to kørebaner begyndte i august 2012. Nogle har talt om køretider på helt op til tre kvarter.

Så galt er det dog langt fra nu. Mandag morgen i denne uge tog det 20 minutter at komme fra ringgaden i nord til Marselis Boulevard i syd og ”kun” 15 minutter den modsatte vej. Uden for myldretiden kunne det gøres på syv-otte minutter.

»Brug vores data«

»Vores håb er, at firmaerne bag de forskellige navigationssystemer vil bruge de nye data til at forbedre deres produkter. Det kan give aarhusianerne et bedre grundlag til at vælge, hvilket tidspunkt og hvilken rute der er bedst,« siger Michael Bloksgaard.

Foreløbig kan appen ”Skal jeg køre nu” oplyse den aktuelle køretid.

»Når vi har flere historiske data, kan en version to vise, hvornår der er størst trængsel, og hvor du kan spare 10 minutter ved at vælge et andet tidspunkt,« siger afdelingsingeniør Trine Buus Karlsen, Trafik og Veje.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.