• Opdateret 08/12/2022 kl. 12:46
  • Artiklen opdateres

I dag skulle letbanen endelig køre som normalt, men så meldte hr. frost – og en lastbil – sin ankomst

Hele torsdag morgen har Aarhus Letbane ikke kørt mellem Grenaa og Hornslet.

Artiklens øverste billede
Det var koldt torsdag morgen, og det ved letbanependlerne godt, hvad betyder. Arkivfoto: Tobias Nicolai

»Efter fire uger med stærkt nedsat drift på især Grenaabanen kører Letbanen igen normalt fra og med den 8. december,« stod der i en pressemeddelelse fra Aarhus Letbane den 1. december. Men så ramte en kuldefront landet.

Og pendlere, der havde regnet med at tage toget fra Grenaa torsdag morgen den 8., måtte skuffet konkludere, at der stadig ikke er noget normalt ved letbanens kørsel.

Allerede onsdag eftermiddag forudsagde Midttrafik på hjemmesiden med breaking-gul bjælke, at »Busser kører som backup på L1 torsdag morgen«, fordi der var risiko for frostdannelse på strømkablerne.

Og ganske rigtigt. Det var en iskold torsdag morgen med temperaturer et godt stykke under frysepunktet. Og letbanen, der skulle have kørt med halvtimesdrift mellem Grenaa og Aarhus H, holdt stille mellem Grenaa og Hornslet, hvor passagerer i stedet var afhængige af erstatningsbus 85 og bus 100 eller letbane derfra og til Aarhus.

Så let skulle det ikke gå

Kl. 10 lysnede det, og det var kun mellem Grenaa og Ryomgaard, at der var kørselsstop. Men så let skulle det ikke gå. Kort tid efter påkørte og ødelagde en lastbil en køreledning ved Lystrup, og L1 har i skrivende stund indstillet al kørsel, mens L2s afgange til Lystrup kun kører til og med Lisbjergskolen.

»Vi kender ikke den endelige tidshorisont, men det kommer til at vare flere timer frem« skrev Midttrafik kl. 11.24 og igen kl. 12.02.

Erstatningsbussen er også stoppet med at køre. Og rejsegarantien gælder heller ikke.

»Nogle gange er timingen bare dårligt,« konkluderer en ærgerlig Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane.

Hans umiddelbare svar på, om han var overrasket, da han torsdag morgen kl. 5.40 fik en sms om, at letbanen ikke kørte, er ja.

»Men jeg vidste jo godt, der var en risiko for det. Så jeg var nok mere ærgerlig end overrasket, forstået på den måde at vi jo havde forberedt os på det ved at indsætte busser. Det er ærgerligt, hver gang passagerne ikke kan regne med at letbanen kører, og det er særlig ærgerligt, når vi har knoklet for at få togeftersynet færdig, så de kunne komme ud at køre i dag.«

Fredag den 11. november blev 7 ud af 12 af letbanens Tango-tog pludseligt taget ud af drift. Det kom siden frem, at togene havde kørt i flere måneder, selv om den lovpligtige grænse for eftersyn på 500.000 kilometers kørsel var overskredet. Derfor blev en del tog taget ud til eftersyn med den konsekvens, at letbanen har kørt med væsentlig nedsat frekvens i fire uger.

Svingende temperaturer

Det er ikke første gang, en lastbil kører ind i letbanens køreledning. Det skete senest i midten af november. Da avisen talte med Michael Borre, vidste han ikke noget om morgenens aktuelle påkørsel, men det er typisk lastbiler med en kran, der ikke er kørt ordentligt ned, som er skyld i uheldene. Ledningerne hænger fem en halv meter oppe, og derfor kan lastbiler i al almindelighed sagtens passere under dem.

Direktør Michael Borre forklarer, at morgenens frostproblemer skyldes nattens meget svingende temperaturer på Djursland. Fra først på natten at ligge omkring 1 grad, nåede den senere helt ned på minus 9 grader. Det gav rimtåge mulighed for at lægge sig på køreledninger og efterfølgende fryse til, da kulden tiltog.

»Hvis temperaturen permanent er minus 9 grader, er der ingen problemer. Men når først isen er dannet, og der ingen vind er til at blæse den væk, og det så bliver koldere, bliver isen hængende.«

Han forventer, at letbanen kører fredag morgen, men for en sikkerheds skyld er der også fredag indsat erstatningsbusser fra morgenen af. De skal bestilles kl. 10 dagen forinden, og på det tidspunkt torsdag vidste man hos Aarhus Letbane stadig ikke, om det ville lykkes at få isen væk fra køreledningerne.

Forsøger med mere olie

Udfordringen med is på køreledninger er ikke ny, og løsningen har i to år været at påsmøre en særlig olie fra selskabet Interflon, som skulle forhindre rim i at lægge sig på ledningerne. Det er kun halvanden måned siden, letbanen senest ikke kunne køre på Djursland pga. frost på køreledningerne. Dengang forklarede Michael Borre, at nedbruddet ramte så tidligt, at olien kun var blevet smurt på én gang.

»De kommer igen fredag om otte dage,« sagde han og forklarede, at jo flere gange olien bliver påført, jo bedre er erfaringerne.

»Det, vi får at vide fra selskabet Interflon og Dijon, hvor de har bedst erfaring med olien, er, at effekten det tredje år var så god, at der ingen problemer var. Det er, som om metallet bliver mættet, så smører du mere på og oftere, bliver der opbygget en hinde.«

Nu er olien smurt på tre gange, og selskabet kommer igen i næste uge, hvor man forsøgsvis vil skrue op for mængden af olie og smøre det på af to omgange.

»Vi skal igennem hele vinteren for at finde ud af om det er det middel, vi tror på i fremtiden, eller om vi skal gøre noget andet,« siger Michael Borre og nævner en såkaldt ”blue wire”, som kan varme køreledningen op.

»Men det er dyrt, og vi ved faktisk ikke, om vores anlæg kan holde til det.«

I Dijon er erfaringerne ifølge direktøren så gode med olien fra Interflon, at de franske jernbaner også er begyndt at anvende produktet. Samtidig arbejder selskabet på at forbedre olien.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.