Fortsæt til indhold
Aarhus

50 elever sendt hjem fra Odder Gymnasium

Mandag aften blev en 3. g-elev fra Odder Gymnasium testet positiv for covid-19. Derfor er omkring 50 elever og fire lærere nu sendt hjem.

Wejse

»Vi prøver at råbe dem op, men eleverne er så tætte på hinanden. De krammer og rører ved hinanden, også selv om vi minder dem om det. Derfor må vi sende begge de klasser, eleven har opholdt sig i, hjem.«

Sådan siger Lars Bluhme, der er rektor på Odder Gymnasium. Skolen fik mandag aften besked om, at en elev var testet positiv for covid-19.

Derfor har skolen i samarbejde med Styrelsen for Patientsikkerhed besluttet at sende elever fra de to klasser, den positive elev går i, hjem. En stamklasse og et idrætshold, der er tilknyttet klassen.

»Eleven kunne ikke garantere, at der ikke var faldet et kram eller delt en cigaret. Så vi tænkte better safe than sorry og valgte at sende alle de elever og lærere, som har været i nærheden af eleven, hjem for at blive testet,« siger Lars Bluhme.

Vi vil bruge det her som en løftestang til at minde eleverne om at holde afstand.
Lars Bluhme, rektor på Odder Gymnasium

Allerede onsdag vil de hjemsendte elever gå i gang med online undervisning, og de hjemsendte lærere vil undervise hjemmefra. Det er ikke noget, Lars Bluhme er bekymret for, da han mener, gymnasiet blev øvet i onlineundervisning under coronanedlukningen i foråret.

Nu venter de på, at der kommer svar på de hjemsendtes test. Indtil videre er der ikke behov for at hjemsende flere fra gymnasiet, for Lars Bluhme forklarer, at de holder alle klasser adskilt, og eleven med den positive test mener ikke at have været i kontakt med nogen uden for stamklassen og idrætsklassen.

Han vil i mellemtiden bruge situationen til at minde eleverne om de gældende coronarestriktioner.

»Vi vil bruge det her som en løftestang til at minde eleverne om at holde afstand. Vi har generelt været heldige med smitte i Odder, men vi betragter det her som et wakeupcall,« siger Lars Bluhme.