Letbaneformand: Alle aktører har undervurderet letbaneopgaven

Den tidligere letbaneledelse har groft fejl- og undervurderet opgaven med at få godkendt letbanen, mener bestyrelsesformand Steen Stavnsbo. Syv spørgsmål til formanden om forløb, ansvar og konsekvenser.

Artiklens øverste billede
Erhvervsmanden Steen Stavnsbo har været formand for Aarhus Letbane siden marts i år. Her foto fra 2014, da han sad i byrådet for Konservative. Arkivfoto: Jens Henrik Daugaard.

Hvornår gik det op for dig, at der var et problem?

»Det gjorde det ret hurtigt efter min tiltrædelse i marts 2018, det vil sige i foråret og forsommeren i forbindelse med, at de 58 betingelser fra december 2017 skulle løses. Det var jo uhyre vigtigt, så vi ikke fik “inddraget kørekortet” igen, hvilket jo ville have være enormt skadeligt for projektet og kostet endnu flere penge - og så naturligvis i forbindelse med den næsten samtidige opgave med opstarten på Odder. Der var ekstremt vigtigt at få prioriteret og løst de to opgaver rigtigt, og jeg synes, at ledelsen og organisationen gjorde et helt fantastisk stykke arbejde i den sammenhæng,« siger Steen Stavnsbo.

Hvordan har I talt om manglen på medarbejdere i bestyrelsen, siden du kom til?

»Vi har drøftet det løbende og gjort, hvad vi kunne med skyldig hensyn til de politisk fastlagte budgetter såvel som med hensyn til. vanskeligheden ved at tiltrække de nødvendige ressourcer og specialistkompetencer i en kortere periode til et udskældt projekt og i en situation, hvor der er stor efterspørgsel efter samme færdigheder pga. opstart af letbanerne i Odense og hovedstaden samt adskillige projekter i Banedanmark-regi. Rent ud sagt har dette været en af de store skjulte negative konsekvenser af det uheldige forløb og ikke mindst forsinkelsen fra sidste efterår,« siger Steen Stavnsbo.

Rent ud sagt har dette været en af de store skjulte negative konsekvenser af det uheldige forløb og ikke mindst forsinkelsen fra sidste efterår.

Steen Stavnsbo, formand for Aarhus Letbane

Du skriver, at situationen har været groft fejl- og undervurderet af såvel den tidligere ledelse som de øvrige aktører – hvem er de øvrige aktører?

»Alle aktører omkring letbanen har efter min vurdering groft undervurderet kompleksitet og omfang af opgaven, ligesom der så vidt jeg kan se ikke har være indbygget nævneværdige buffere i f.eks. tidsplaner set i forhold til førnævnte kompleksitet og omfang og det, at det er det første projekt af sin art i Danmark. Men det er jo også nemmere at se i bakspejlet selvfølgelig,« siger Steen Stavnsbo.

Konkurrence om ressourcer

Hvad har du gjort eller hvad vil du gøre ved problemet?

»I formandskabet og i bestyrelsen har vi løbende drøftelser og opfølgning med den adm. direktør og med ejerne, dvs. Aarhus Kommune og med Region Midtjylland, med henblik på at optimere situationen så godt som muligt, men det er vanskeligt med både budgetramme og den store konkurrence om de relevante ressourcer. Vi gør det bedste, vi kan, med de midler vi har til rådighed,« siger Steen Stavnsbo.

Kollektivt ansvar

Så hvem har ansvaret for, at der mangler medarbejdere?

»Med fare for at kede læseren så er det et kollektivt ansvar mellem det politiske niveau, Trafikstyrelsen, assessor, til dels underleverandørerne til letbanen og så letbaneledelsen i perioden frem til ultimo 2017, men selvfølgelig især sidstnævnte, som jo har haft ansvaret for også at kommunikere og forventningsafstemme korrekt til såvel det politiske niveau som til de øvrige aktører, og så til borgere og samfund i øvrigt - men til deres forsvar skal man jo huske projektets førstegangskarakter,« siger Steen Stavnsbo.

Bør forløbet få konsekvenser for nogen?

»Det har allerede haft store konsekvenser for organisationen, som arbejder drønhårdt på at løse opgaverne under vanskelige forhold, men jeg kan ikke se, at det skulle gavne nogen eller projektet at drage yderligere konsekvenser. I øvrigt er den tidligere ledelse af letbanen jo ikke i selskabet mere, så det er også umiddelbart svært at se, hvilke yderligere konsekvenser det skulle være. Men vi kan i det mindste forsøge at forpligte alle aktører på at lære af forløbet, så vi undgår at undervurdere opgaven i forhold til fremtidige etaper. Men samtidig må vi huske på, at det er store komplekse infrastrukturprojekter, vi taler om, at der er mange selvstændige aktører og leverandører til projektet, og at sådanne samarbejder på tværs af mange til tider modstridende interesser og med meget forskellige servicemål, altid vil rumme en stor risiko for negative overraskelser og skuffelser,« siger Steen Stavnsbo.

Lære af historien

Hvorfor har I ikke nævnt denne problematik før?

»Jeg synes nu, at den kritik har været fremført før fra forskelligt hold og i diverse medier, men jeg har primært fokuseret på at løse opgaven, efter jeg kom til i marts, og jeg har ikke beskæftiget mig med at placere ansvar for historien. Men det relevante ved at tale om det nu ligger primært i, at vi skal lære af historien,« siger Steen Stavnsbo.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.