Fortsæt til indhold
Aarhus

Ungdomsuddannelse indfører mobilforbud

JP Aarhus

Det er ikke kun på folkeskoler og i gymnasiet, at mobiltelefonen skal pakkes væk i timerne.

Også de 350 nye markedsføringsøkonom-studerende på Erhvervsakademi Aarhus fik på deres første studiedag mandag besked om, at mobilen skal blive i tasken.

Erhvervsakademi Aarhus har i to år kørt et mindre forsøg med såkaldte "no devices"-klasser, og erfaringerne er gode, siger underviser Uffe Thomsen.

»De studerende blev langt mere motiverede for at gå på uddannelsen og deltage i undervisningen, end da mobiltelefonerne var fremme. De beskrev selv, at det var en stressfaktor, som blev fjernet,« siger han i en pressemeddelelse.

Uffe Thomsen mener, at det også er erhvervsakademiets ansvar at give de studerende en digital opdragelse.

»Vi skal lære de studerende om, hvornår det er ok at have en mobiltelefon fremme, hvornår den forstyrrer, og hvornår den kan bruges til noget godt.«