Teknikformand: Hvem bestemmer hvad over letbanen?

Uklarhed om emner som stoppesteder og trafikplan har fået EL-byrådsmedlem Keld Hvalsø til at stille en række spørgsmål om letbanen. Svarene viser, at flere parter er involveret.

Artiklens øverste billede
Letbanen skal have et stop ved Den Permanente, mener Enhedslisten, og den beslutning kan byrådet træffe, viser et nyt svar om letbanens beslutningsgange. Foto: Laura Krogh.

Hvem bestemmer hvad?

Det spørgsmål er særdeles svært at svare på, når det gælder letbanen.

Det mener i hvert fald byrådsmedlem, formand for teknisk udvalg og letbane-bestyrelsesmedlem Keld Hvalsø (EL), der har sendt i alt 15 spørgsmål til borgmester Jacob Bundsgaard (S) til skriftlig besvarelse. Og det er b.la. spørgsmål om ejerskab, driftsansvar, sikkerhed, trafikplaner og stoppesteder.

Svarene bekræfter mig i, at beslutningsgangen er meget kompleks.

Keld Hvalsø (EL), byrådsmedlem, formand for teknisk udvalg.

»Jeg synes, at letbanen har en meget kompliceret struktur, og som bestyrelsesmedlem og formand for teknisk udvalg bliver jeg kontaktet af mange mennesker med spørgsmål om letbanen, og folk kan ikke forstå det, når vi prøver at forklare, at nogle beslutninger tages et andet sted. Det kan være svært at forstå, at nogen ejer, nogle andre bestemmer og nogle tredje betaler,« siger Keld Hvalsø.

Et aktuelt eksempel er diskussionen om et eventuelt stoppested ved Den Permanente, som er under behandling af byrådet i øjeblikket.

»Vi har sammen med Alternativet stillet forslag om at lave et letbanestop ved Den Permanente, men hvem skal beslutte det? Det må være Aarhus Byråd, for det må være os, der bestemmer, hvordan vi vil have letbanen til at køre i Aarhus. Eller er det Aarhus Letbane eller operatøren Keolis eller Midttrafik? Og hvem skal betale for at sætte eventuelle skilte op ved stoppestedet? Jeg ved det ikke, og det er blot et eksempel, hvor et andet kan være beslutninger om køreplaner. Det er super komplekst, og derfor har vi brug for en afklaring,« siger Keld Hvalsø.

JP Aarhus har forelagt spørgsmålene for Aarhus Letbane, som også bidrager til kommunens besvarelse, og af svarene fremgår det, at planlægning og udvikling af letbanen foregår i et samarbejde mellem flere parter.

På spørgsmål om, hvem der beslutter trafikplanen, lyder svaret fra Aarhus Letbane:

»Midttrafik er som trafikselskab køber af trafik hos Aarhus Letbane I/S og fastlægger køreplanen i samarbejde med de respektive kommuner og Aarhus Letbane.«

Og på spørgsmål om placering og betaling for stoppesteder, lyder svaret fra Aarhus Letbane:

»Standsningssteders placering og indretning besluttes af de lokale kommuner. Hvad angår placering, kan der indhentes faglige vurderinger fra Midttrafik og Aarhus Letbane I/S. De lokale kommuner betaler for eventuelle nye standsningssteder eller forbedringer af eksisterende standsningssteder.«

Det fremgår også, at Aarhus Letbane, der blev oprettet som et anlægsselskab, er ansvarlig for driften og sikkerheden, og at en række opgaver er outsourcet til andre parter.

Keld Hvalsø har studeret svarene, som både glæder ham og undrer ham.

»Svarene bekræfter mig i, at beslutningsgangen er meget kompleks. Jeg glæder mig over, at vi nu ikke længere skal diskutere, om kommunen kan beslutte at anlægge et nyt stoppested, for det har vi ret til ifølge svarene, selv om det velsagtens også har betydning for trafikplanen, som Midttrafik ellers har ansvar for,« siger Keld Hvalsø og fortsætter:

»Derudover synes jeg, at svarene er meget overordnede, og der mangler bl. a. mere information om driften, hvor det hedder, at Aarhus Letbane har ansvaret for driften, men Midttrafik har vel også en stor del af ansvaret,« funderer Keld Hvalsø.

Forslaget om et letbanestop ved Den Permanente blev ikke behandlet ved det seneste byrådsmøde og er derfor til behandling på næste byrådsmøde onsdag den 6. juni.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.