Ny debat om letbanens etape 2

Udvalgsformand Keld Hvalsø (EL) tror ikke på en letbaneetape til Brabrand via Gellerup og Bispehaven.

Artiklens øverste billede
Det oprindelige forslag til letbanens etape 2.

Pengene er der.

Planen er der.

Og beslutningsgrundlaget er der også.

Alligevel kan der fortsat være et godt stykke vej til et startskud for en VVM-undersøgelse af letbanens etape 2 fra Aarhus H til Brabrand.

For den nye formand for teknisk udvalg, Keld Hvalsø (EL), tvivler på, at den hovedlinje, der er tegnet fra Brabrand via Gellerup, Bispehaven og Viborgvej til midtbyen, er den rette.

»Hastigheden og tiden er helt afgørende for, om letbanen får succes, og hvis letbanen fra Brabrand skal gå omkring Gellerup og Bispehaven, vil mange måske vælge bussen i stedet for, fordi den vil være hurtigere. Derfor må vi have undersøgt, hvor hurtig letbanen vil være på den strækning,« siger han.

Vi skal have undersøgt alle teknologiske alternativer som f.eks. BRT-busser og selvkørende minibusser.

Heidi Bank, teknisk ordfører for Venstre

Dermed rejser den nye udvalgsformand tvivl om hovedlinjen for letbanens etape 2 på et tidspunkt, hvor forslaget ellers er klar til beslutning i byrådet efter flere års vurderinger.

»Det er muligt, at forvaltningen og den tidligere rådmand har lavet deres vurderinger, men nu er det et nyt byråd, og det er os, der skal stå på mål for den her beslutning. Derfor må vi bruge den tid, der skal til for at finde den rette linjeføring,« siger Keld Hvalsø.

Flest passagerer

I Folketinget har et flertal uden om regeringen bevilget 40 mio. kr. til VVM-undersøgelsen, og byrådet i Aarhus blev den 10. januar præsenteret for en indstilling til undersøgelsen.

Men den blev sendt videre til teknisk udvalg, hvor formand Keld Hvalsø nu har stillet forvaltningens teknikere en række spørgsmål om tidsplan og økonomi for linjeføringen, og herunder om det f.eks. er hurtigere med en linjeføring ad Søren Frichs Vej.

Hos Socialdemokratiet er teknisk ordfører Ango Winther tilhænger af det nuværende forslag:

»Strækningen over Bispehaven og Gellerup er uden diskussion den linjeføring, der giver flest passagerer, men skal vi se på et alternativ, må det blive Søren Frichs Vej, hvor der bygges mange boliger,« siger han.

SF er også klar på at sætte en VVM i gang på en hovedlinje via Gellerup og Bispehaven, oplyser Jan Ravn Christensen, mens Venstre har en anden holdning, da partiet ikke er tilhænger af mere skinnebåren letbane:

»En eventuel etape 2 vil formentlig først være klar om 10 år, og derfor skal vi have undersøgt alle teknologiske alternativer som f.eks. BRT-busser og selvkørende minibusser. Økonomisk kan der være en forskel på en halv mia. kr. til en letbane, og det er vigtigt at have for øje, for måske skal vi som kommune selv betale hele regningen,« siger Heidi Bank, teknisk ordfører for Venstre.

Udover strækningen Aarhus H-Brabrand omfatter anden etape også Aarhus Ø-strækningen, Lisbjerg-Hinnerup og en VVM-undersøgelse af en station i Brabrand.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.