Letbanen suger morgenmylderet til sig

På trods af letbanens hårde landing og nogle systemproblemer, er sæderne fyldte. Stabil drift, lyder det fra Midttrafik.

Artiklens øverste billede
Letbanen har vundet mange af de unge i de travle morgentimer. Især efter kl. 07:30 er der masser af liv på Nørreport station. Foto: Helle Arensbak.

Det er den koldeste morgen i næsten et år. Minusgraderne er spredt ud over hele landet, og nogle steder står der minus 10 grader på termometeret. Klokken er syv om morgenen, og mørket ligger som en dyne over Nørreport i Aarhus. Letbanen glider ind foran perronen og svinger dørene op til det, man kunne forestille sig, var byens største frygt – en næsten helt tom kupé. For med offentlige millionindsprøjtninger og reducerede bybusser er det ikke planen, at en stribe spøgelsestoge skal drøne op og ned ad Randersvej. Men det skulle senere vise sig kun at være en bange anelse.

Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt.

Ole Sørensen, Midttrafik

Onsdag tog Jyllands-Posten ud for at få en fornemmelse af, om aarhusianerne egentlig bruger letbanen. Vi var til stede mellem kl. 7 og 9, hvor sandsynligheden som regel er størst for at fange flest trafikanter på en hverdag. Og lige som byens nye medlem af trafikken lignede en kollektiv fiasko, begyndte det at pible frem med halstørklæder, frakker og røde næser på perronen. Særligt unge mennesker, der skulle nordpå op ad Randersvej, som fører op til universitetet, teknisk skole, Via og andre uddannelsessteder, var tilbage fra læseferien. Byen vågnede fra det ene tog til det andet, og klokken 7:26 var letbanen så fyldt, at nogle måtte stå op.

Sikker drift

Midttrafik har tidligere i januar opgjort, at der på en hverdag var 6.775 passagerer mellem kl. 7 og 19, hvor der på linje 1A mellem Banegården og Aarhus Universitetshospital var 4.950 passagerer i gennemsnit pr. dag i samme tidsrum.

Med undtagelse af nogle få uheld bevæger letbanen sig smertefrit rundt i byen indtil videre, ifølge Ole Sørensen, Midttrafik.

»Vi havde et enkelt uheld mellem jul og nytår, hvor der ikke blev kørt i en times tid, og så havde vi den situation, hvor en bil kørte ud foran letbanen på Olof Palmes Allé. Men for os at se kører det meget stabilt,« siger han.

Tællesystemet driller

Anderledes ser det ud, når Midttrafik skal holde styr på de mange brugere. Opgørelsen i januar var nemlig et estimat, fordi den automatiske tællefunktion i togene ikke fungerer. Et problem som Midttrafik endnu ikke har løst.

»Vi har arbejdet med at få de automatiske tællinger til at virke, men det gør de så ikke. Vi har problemer med at få tallene ud, og det ser ikke ud til at blive løst i det nærmeste stykke tid. Derfor overvejer vi at lave en manuel tælling i marts,« forklarer Ole Sørensen.

Tilbage på Nørreport ruller letbanen fortsat store folkemængder op ad Randersvej, mens snefnuggene stortrives og daler sammen med deres søstre i lette og vilkårlige baner. Togene, der har snuden mod havnen, virker til gengæld overflødige med mennesketomme sæder i morgentimerne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.