Ny rådmand vil bremse sivningen fra folkeskolen
Den nye børne- og ungerådmand, Thomas Medom (SF), vil gøre folkeskolen mere attraktiv – bl.a. for at undgå, at så mange børn skifter til privatskole.
Det skal være sværere for aarhusianske forældre at vælge folkeskolen fra til fordel for private skoler. Det er målet for den nye børne- og ungerådmand, Thomas Medom (SF), afslører han i et interview med JP Aarhus.
»En af de største opgaver for mig er at få vendt den sivning, der er fra folkeskolen til privatskolerne. Den er jo ikke slået igennem på daginstitutionerne, selv om der nok er borgerlige politikere, der sikkert har gjort, hvad de kunne for at oprette dyre private alternativer, og det er vigtigt at holde fast i, at i skolen mødes man på kryds og tværs af de forskelle, der nu engang er. Så man får noget sammenhængskraft i samfundet,« siger han.
Thomas Medom vil holde på børnene i folkeskolen ved både at kæmpe lokalt og på landsplan:
»Landspolitisk vil jeg være meget mere tydelig, end hvad man tidligere har set fra en børne- og ungerådmand, i at kritisere, at man bliver ved med at skrue op for tilskuddet til de private skoler, samtidig med at man kører folkeskolernes økonomi så stramt.«
Rådmanden vil derfor have flere penge til at gøre skolerne mere attraktive:
»Der kan Aarhus Byråd give de økonomiske rammer, friheden og støtten, når der er brug for noget særlig hjælp, eller man er udfordret, fordi man bliver valgt fra. Der er nogle områder i vores by, hvor det er nemt, fordi alle nærmest automatisk vælger folkeskolen. Og så er der andre områder, hvor man kæmper meget mere for at få distriktets elever til at vælge den lokale skole.«
For Thomas Medom handler det ikke kun om at sikre opbakningen til folkeskolen. For ham er det et stort problem, når børn i nogle områder af byen i stor stil ikke går på den lokale distriktsskole.
»Det hænger ofte sammen med integrationsdebatten, og det har min forgænger (Venstre-manden Bünyamin Simsek, red.) sat fint i gang med Gentænk Gellerup, hvor rigtig mange børn, forældre og fagpersoner har været involveret i, hvordan vi skruer børn og unges tilbud sammen. Men også hvordan det offentlige spiller sammen med civilsamfundet, så vi får løftet nogle flere børn og forhåbentlig også får vendt den faneflugt fra fællesskabets tilbud, der finder sted i nogle område,« siger han.