Håb for de togrejsende: Største togsatsning nogensinde i gang

Pendlere og togrejsende kan godt begynde at glæde sig. Der investeres næsten 120 mia. kr. i tog, skinner og nye signaler.

Artiklens øverste billede
Der lægges nye skinner, skiftes signaler og elektrificeres som aldrig før. På Djursland er Keld Røjskjær og hundredvis af andre banebisser lige nu i gang med den største togsatsning nogensinde i Danmark. Foto: Casper Dalhoff

Hurtigere, bedre og mere præcise tog er på vej for de togrejsende og pendlerne.

Aldrig før er der investeret så massivt i togdrift i Danmark som lige nu. I alt løber de igangsatte togprojekter op i 119,1 mia. kr., viser en opgørelse, som Transportministeriet har udarbejdet for Jyllands-Posten.

Samtidig med at der bygges nye jernbaner, letbaner, metro, broer, tunneller, elektrificeres og sættes nye togsignaler op for 119 mia. kr., er der ”kun” sat vejprojekter i gang for knap 38 mia. kr., viser tal fra Vejdirektoratet.

Jeg vil hellere bruge penge på at udbygge motorvej E45 end på flere letbaner.

Ole Birk Olesen (LA), transportminister

Oven i de 119 mia. kr. kommer yderligere 6,4 mia. kr. til elektrificering af flere togstrækninger, der allerede er afsat på finansloven for de kommende år. Desuden skal der købes nye eltog for mellem 17 og 21 mia. kr., hvilket heller ikke er med i regnestykket. Hovedparten af de 27,5 mia. kr. fra aftalen om Togfonden.dk er til gengæld ikke med, da pengene endnu ikke er afsat.

Den massive investering overrasker flere trafikforskere og transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Vejenes tur

»Der er mange, det ikke er gået op for, at vi bruger rigtig meget på jernbanen i øjeblikket. Samlet set går to tredjedele af investeringer i infrastruktur i disse år til den kollektive trafik og kun en tredjedel til vejene – selv om 90 pct. af transporten foregår på vejene,« siger Ole Birk Olesen.

Han mener derfor, at det nu er vejenes tur til at få et løft.

»Derfor skal alle de penge, vi de kommende år kan skaffe til ny infrastruktur, gå til vejene. Pengene kan ikke bruges to gange, og jeg vil hellere bruge penge på at udbygge motorvej E45 end på flere letbaner.«

Mens trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet, RUC, roser den kraftige satsning på tog, opfordrer professor Mogens Fosgerau fra DTU politikerne til at tænke sig godt om, inden de vælger tog frem for f.eks. busser:

»Det er dyrt at investere i skinner, og letbanerne – især letbanen i Odense – bliver alt for dyr. Det er rigtig svært at forklare, hvorfor det er så meget bedre med en letbane end med en bus, når prisen er så meget højere for letbanen,« siger Mogens Fosgerau, der også betegner den planlagte jernbane fra Vejle til Billund som »alt for dyr«.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.