Tredje generation af indvandrere hænger også med karaktererne i folkeskolen

Forskellen mellem etnisk danske elever og elever med indvandrerbaggrund bliver ikke reduceret i tredje generation.

Artiklens øverste billede
»Skolen kan lære eleverne at læse og skrive, men det er kun forældrene, der kan lære dem at tale godt nok dansk, inden de begynder i skole,« siger undervisningsminister Merete Riisager (LA). Foto: Polfoto

Det vakte opsigt, da den såkaldte Pisa Etnisk-undersøgelse for et par uger siden konkluderede, at indvandrerbørn i anden generation – efterkommerne – fortsat rent fagligt er langt bagefter deres etnisk danske skolekammerater.

Ved folkeskolens afgangsprøve i fjor fik drenge født af efterkommere fra ikkevestlige lande et karaktergennemsnit på 5,6, hvilket er samme resultat som efterkommerne. Det er 1,3 karakterpoint lavere end drenge med dansk oprindelse. Samme billede gjorde sig gældende for pigernes vedkommende.

Tallene kommer fra en særkørsel, som Jyllands-Posten har fået Danmarks Statistik til at foretage.

Forhenværende rigsstatistiker Jan Plovsing, der i flere årtier var leder af Danmarks Statistik, mener, at talmaterialet er solidt, selv om gruppen er lille, og kun 395 børn af efterkommere tog afgangsprøven i fjor. Tal fra afgangsprøverne de foregående år viser således samme tendens:

»Det er meget bekymrende, at det går så dårligt med integrationen, som disse tal viser.«

Ifølge Jan Rose Skaksen, forskningschef ved Rockwool Fondens Forskningsenhed, gør dårlige karakterer i folkeskolen det sværere for de unge med indvandrerbaggrund at få en uddannelse og dermed et job, hvilket i sidste ende er negativt for samfundsøkonomien.

Claus Hjortdal, der er formand for landets skoleledere, opfordrer undervisningsminister Merete Riisager (LA) til at sætte gang i en analyse af, hvorfor tredjegenerationsindvandrere ikke klarer sig bedre. Ministeren mener, at mange års særlige sprogindsatser for elever med ikkevestlig baggrund har slået fejl, og at man skal væk fra den kurs. Hun spiller i stedet bolden videre til forældrene.

»Skolen kan lære eleverne at læse og skrive, men det er kun forældrene, der kan lære dem at tale godt nok dansk, inden de begynder i skole,« siger ministeren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.