Mange skoler indfører forbud mod mobiltelefoner

Hovedparten af skolerne har indført en mobilpolitik, viser en stikprøve. Mange indsamler endda elevernes telefoner.

Artiklens øverste billede
Carla Moeskjær Møller afleverer sammen med sine kammerater i 6. klasse på Halgård Skole i Holstebro deres mobiltelefoner om morgenen. Om eftermiddagen får de dem udleveret igen. Foto: Brian Karmark

På næsten hver fjerde folkeskole, der i en stikprøveundersøgelse har svaret på spørgsmål om deres mobilpolitik, skal eleverne aflevere deres mobiltelefon om morgenen. Først når skoledagen er slut, får de telefonen igen.

På fri- og privatskolerne er andelen højere. Her er det næsten hver tredje skole, der fortæller, at eleverne skal aflevere telefonen.

Mobiltelefonen kan være så styrende i samfundet, at det er godt at have nogle mobilfrie rum, hvor man har fokus på andre ting.

Peter Fogde Mikkelsen, skoleleder, Halgård Skole

På en af de folkeskoler, Halgård Skole i Holstebro, der har indført mobilfri skoledag, er skoleleder Peter Fogde Mikkelsen ikke i tvivl om, at mobilforbuddet har skabt en mere rolig skole.

»Mobiltelefonen kan være så styrende i samfundet, at det er godt at have nogle mobilfrie rum, hvor man har fokus på andre ting. Især hos vores ældste elever fylder telefonen rigtig meget i samværet,« siger skoleleder Peter Fogde Mikkelsen, Halgård Skole.

Undersøgelsen fra Undervisningsministeriet, som bygger på data fra VIA University College viser også, at 86 pct. af folkeskolerne i undersøgelsen har udarbejdet en politik for elevernes brug af mobiltelefon. For fri- og privatskolerne drejer det sig om 95 pct.

Undervisningsminister Merete Riisager (LA) er overrasket, men glæder sig over, at så mange skoler har en mobilpolitik. Hun synes ikke, at det er for skrapt, når hver fjerde skole indsamler elevernes mobiltelefoner.

»Det er ekstremt forstyrrende for eleverne både i forhold til undervisningen og deres sociale liv, hvis de hele tiden skal være på mobiltelefonen. Så har man jo alle døgnets andre timer til at gå på Snapchat, hvis det er det, som man har lyst til,« siger Merete Riisager.

Lektor Jesper Tække, ekspert i sociale medier og undervisning på Aarhus Universitet, mener derimod, at skolerne er gået alt for langt i deres forbudspolitik. Han mener, at et forbud mod brugen af mobiltelefon i skolen kan medføre store problemer både fagligt og socialt.

»Hvis man ikke lærer at håndtere mobiltelefonen, men også at beherske sig i forhold til den, i skolen, så er der ikke rigtigt noget sted, hvor man kan lære det,« siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.