Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.

Geert Wilders på Bornholm

Vi skal virkelig læse og forstå Koranen, for kun derved fatter vi islams farlighed og dæmoni. Den kristne vesteuropæiske kultur er helt og aldeles uforenelig med islam.

Artiklens øverste billede
Søren Krarup: Som én af de meget få tør Geert Wilders kalde til vestligt forsvar. Han søger at vække ikke kun Holland, men også Danmark og det øvrige Vesten.

Det blev et godt møde med den hollandske politiker Geert Wilders på Bornholm ved Folkemødet. Trykkefrihedsselskabet fortjener ros for sit initiativ og især ros og respekt for sit mod og sinvilje til at fastholde mødet, selv om hele det danske kor af toneangivende undermålere i presse og politik hujede og bandede af idéen. Ikke sandt, Geert Wilders er forargelig, for han tør tænke frit og fastholde sit synspunkt, selv om den herskende kulturradikalisme i Europa hyler og hujer ad ham.

Der hører moralsk mod og styrke til at turde invitere ham til Folkemøde på Bornholm.

Og der hører også moralsk mod til at turde diskutere med ham ved dette møde. Et sådant mod har Flemming Rose, og når mødet imellem disse to blev så godt, hænger det også sammen med, at Flemming Rose er en imponerende personlighed, som tør tænke og tale frit. Det skal siges, idet det samtidig skal fastholdes, at Wilders blev mødets eller debattens afgørende og – siger jeg – imponrende personlighed.

Idet jeg fastholder, at Flemming Rose har ret i det afgørende: at naturligvis skal man ikke forbyde Koranen. Det er en tåbelig tanke, som kun tjener til at fremhæve eller ophøje Koranen.

Muslimernes hellige bog skal naturligvis kunne læses frit. Kun derved ved man jo, hvad islam er – og hvorfor der er så afgørende grund for det kristne Europa til at gøre op med islam.

Når Geert Wilders imidlertid fastholder denne tåbelige tanke, har det den ene grund, at derved bliver opgøret med islam klart og kontant.

Europa befinder sig i disse årtier i en afgørende forsvarskamp med en aggressiv og invaderende islamisme, som skridt for skridt, fra land til land er ved at erobre den kristne vestlige verden.

Som én af de meget få tør Geert Wilders kalde til vestligt forsvar. Han søger at vække ikke kun Holland, men også Danmark og det øvrige Vesten.

Deraf hans forslag om forbud mod Koranen. Det er tåbeligt. Det tjener kun til at forherlige islam. Men samtidig er det udtryk for en markant forsvarsvilje, som Holland og Danmark og det øvrige Vesten skal slutte op bag.

Skal vi virkelig stå op mod det islamiske felttog, der er ved at løbe Vesteuropa over ende, skal vi naturligvis vide, hvad islam er og vil. Derfor skal Koranen ikke forbydes, men læses og begribes.

Og derfor vil det være bedre at foreslå Vesten, herunder Danmark og Holland, at vi virkelig skal læse og forstå koranen, for kun derved fatter vi islams farlighed og dæmoni. Den kristne vesteuropæiske kultur er helt og aldeles uforenelig med islam. Skal vi virkelig stå op mod det islamiske felttog, der er ved at løbe Vesteuropa over ende og forvandle vore byer og bydele til islamiske områder, så skal vi naturligvis vide, hvad islam er og vil. Derfor skal Koranen ikke forbydes, men læses og begribes.

Vi skal fatte, hvad vi er oppe imod i disse årtier. Vi skal kunne forsvare vores kultur og identitet ved at tage åndskampen op med islam og Koranen.

Det er tydeligvis også dette, Geert Wilders ønsker, og derfor er det uklogt af ham at ville forbyde Koranen. Men hans forslag er som sagt et udtryk for hans forsvarsvilje. Det var dette, der stod os klart, der lyttede til ham. Han tør sige og hævde, hvad øvrige europæiske politikere ikke tør se og sige. Han er en imponerende personlighed, hvis forsvarsvilje for europæisk ånd og frihed bør høres og fattes af os alle sammen.

Det var dette, Trykkefrihedsselskabets møde på Bornholm gjorde klart for os, der her for første gang lyttede til ham.

Som han sagde i sin indledning: Den nuværende virkelighed i de europæiske lande er, at islam kræver total ret, og at islam derfor er en dødstrussel imod os og vort. Ikke uden grund sammenlignede han islam med Hitler-Tyskland og Sovjet. I vor fejhed lukker vi øjnene for, at et mindretal i kraft af sin religiøse selvretfærdighed vil terrorisere folket.

Vi må høre op med at bøje os for islam, men sige et klart og tydeligt nej til den islamiske aggression i Europa. Det er dette, der er Geert Wilders anliggende, og jeg vil ikke nægte, at hans mod og beslutsomhed gjorde indtryk på mig. Han er en glimrende taler og tænker, og det er formentlig derfor, at de toneangivende politiske undermålere vil forhindre ham i at komme til orde.

Som han karakteriserede den nuværende europæiske situation ved dette møde på Bornholm: Læg mærke til forholdene! Vi er omringet af politi, der skal forhindre vold og agression ved et debatmøde. Ude på havet sejler flådefartøjer for at udelukke aggression fra søen. Terror og trusler er virkeligheden i Allinge som i det øvrige Europa.

Sådan er vi stillet. Sådanne vilkår har nu debatten om dansk og europæisk åndsfrihed.

Vi så på hinanden og kunne kun give ham ret.

Derfor er jeg fuld af respekt for Trykkefrihedsselskabets vilje til at arrangere dette møde med denne forfulgte og jagede hollandske politiker, der tydeligvis er en enestående personlighed i dagens Europa. Og samtidig har Trykkefrihedsselskabet udgivet en fremragende bog om den nuværende europæiske situation. Bogen hedder ”Først med det værste” og består af artikler og indlæg fra de sidste 10 år, som trækker vores virkelighed op.

Jeg må tilstå, at jeg standsede ved et essay af Peter Hitchens, den engelske forfatter, som skriver om ”Forvandlingen af England”. Det er fra juni 2013. Han er forfærdet over, hvad der er ved at ske med hans land. En islamisk indvandring erobrer den ene by efter den anden.

»Jeg har været dybt og inderligt flov over, at jeg ikke gjorde noget til forsvar for dem, hvis liv blev vendt op og ned, uden at de nogensinde blev spurgt, og som blev advaret om, at de ville blive foragtede og udstødte, hvis de beklagede sig (...) Det værste ved dette er det dybe, dybe hykleri. Selv mens jeg var trotskist, begyndte jeg at lægge mærke til, at mange af de ikkeeuropæiske indvandrere faktisk ikke var vore allierede. De var dybt og urokkeligt religiøse. De var socialt konservative. Deres holdninger til piger og drenge var nærmest middelalderlige. Mange af dem var uhyre fjendtligt indstillede til jøder, og det på en måde, som vi ville have fordømt voldsomt, hvis andre havde udtrykt det samme, men som det på en eller anden måde lykkedes os at tilgive eller glemme i deres tilfælde.«

Hitchens og andre forfattere i denne oprivende bog skildrer, hvordan England er ved at skifte karakter, og at engelske byer er ved at blive overtaget af muslimske indvandrere. Selv en storby som Birmingham er ved at blive ikkeengelsk. England og Europa er ved at blive fremmed for sig selv, fordi vi og de erobres af fremmede og en fremmed religion, mens vi i øvrigt er optaget af at brændemærke dem, der siger og skriver sandheden om Europa under islamisk invasion.

Det er dette, Geert Wilders siger. Det er dette, han bliver ved med at sige, mens det politisk korrekte Europa, herunder Danmark, søger at lukke munden på ham og forhindre ham i at komme til orde under Folkemødet på Bornholm.

Det var en oplevelse at møde ham. Det var oplysende at høre ham. Han er en europæisk åndspersonlighed af et format, som vi burde lytte til og lære af i stedet for at forfølge og hetze ham.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.