Løgn, motorveje og sadomasochisme
Hele Danmark vil få glæde af at fremtidssikre den jyske transportkorridor, der er rygraden for både den danske fremstillingsindustri og vores store landbrugs- og fødevaresektor. Det er livsnerven for vores eksport og velfærd simpelthen.
Dette er en kronik skrevet af en ekstern kronikør. Jyllands-Posten skelner skarpt mellem journalistik og meningsstof. Vil du skrive en kronik? Læs hvordan her.
Der findes kun én ting, der er værre end forhenværende formænd, der kloger sig på en sag. Og det er, når nuværende borgmestre, håbefulde folketingskandidater og såkaldte trafikforskere kloger sig på en sag, hvor de helt åbenlyst er på afveje.
Gennem den seneste tid har vi måttet lægge ører og øjne til så meget kvalificeret vrøvl, komisk selvmodsigelse og direkte løgn om Hærvejsmotorvejen, at jeg aldrig har set noget lignende i min tid som byrådspolitiker og trafikordfører i Folketinget.
Sidste vinter måtte jeg desværre træde af som formand for Hærvejskomitéen på grund af sygdom. Og jeg havde egentlig lovet både min hustru og min læge at blande mig udenom mest muligt i fremtiden. Men nu bliver den gamle oberst nødt til at drage sablen og hugge til de værste uhyrligheder.
En samlet flok af trafikordførere fra blå blok har før jul meldt klart ud, at de vil investere i en Hærvejsmotorvej, hvis de kommer til fadet efter næste valg. En klog og langsigtet beslutning, der nyder bred politisk opbakning blandt alle seriøse landspolitikere.
Og lad mig skynde mig at sige det én gang til for Prins Knud: Selvfølgelig skal motorvej E45 også udbygges, hvor det er mest presserende. Det har jeg og alle andre støtter bag Hærvejsmotorvejen sagt hele tiden, og vi siger det igen og igen, selvom nogle gerne vil gøre det til et spørgsmål om enten- eller. De må være enten tunghøre eller tungnemme – måske begge dele?
Hele Danmark vil få glæde af at fremtidssikre den jyske transportkorridor, der er rygraden for både den danske fremstillingsindustri og vores store landbrugs- og fødevaresektor. Det er livsnerven for vores eksport og velfærd simpelthen.
En lang række seriøse analyser – både fra offentligt hold og fra Hærvejskomitéen – har bekræftet det åbenlyst rigtige i en parallel løsning, der er fremtidssikret og fleksibel. Der har undervejs været et enkelt vildskud i et stærkt politisk farvet resumé fra transportministerens forgænger. Her konkluderes på baggrund af en trafikprognose, som slet ikke inkluderer den vigtige forbindelse mellem Hærvejsmotorvejen og Trekantsområdet. En klar fejl, som den nuværende minister siden har bekræftet i et svar til Folketinget.
Men modstanderne klynger sig stadig til en enkelt, løsrevet og beviselig forkert påstand i dette politiske resumé: at Hærvejsmotorvejen ikke vil give tilstrækkelig aflastning af E45. Det er useriøst, usmageligt og simpel løgn!
Alternativet er en massiv udbygning af motorvej E45 til en megamotorvej med seks og snart otte spor på de mest belastede strækninger. Men det er reelt ikke noget alternativ. Resultatet ville blive en endnu mere sårbar, enstrenget trafikstruktur. Hvis man mener, at dagens ulykker og køproblemer er massive, så bare vent, til trafikken fra seks eller otte spor holder stille i timevis.
I de fleste andre lande med meget større og længere erfaringer med motorvejsudbygning har man for længst høstet den smertelige erfaring og gået over til parallel udbygning. Og det er veldokumenteret fra officielt hold, at vi kan bygge en helt ny, firesporet motorvej for samme pris – eller mindre – som bare ét ekstra spor på en eksisterende motorvej. Altså 100 pct. ny kapacitet frem for 50 pct. ekstra på E45 – for de samme penge!
Det burde være argument nok i sig selv. Men hertil kommer de store menneskelige samt erhvervs- og samfundsmæssige omkostninger ved en årelang, besværlig og stærkt generende udbygning af E45. Mange af de eksisterende broer, til- og frakørsler og øvrige vejanlæg skal ombygges.
Det vil give bøvl, forsinkelser og endnu større ulykker. Så man må have sadomasochistiske tilbøjeligheder for at kunne støtte den slags pinsler – både som politiker og bilist i Østjylland!
Alligevel har vi oplevet et sandt østjysk hylekor, anført af håbefulde folketingskandidater, der jagter lidt opmærksomhed. Tænk at beskylde seriøse landspolitikere med stor faglig indsigt og erfaring på trafikområdet for at drive sognerådspolitik, når man dårligt nok selv kan kigge ud over Aarhus Å. Det er tragikomisk.
Hylene bakkes op fra normalt besindige østjyske borgmestre, der åbenbart ser det som en vigtig opgave at kvæle deres egen kommune i endnu mere trafik. Kan det virkelig være så svært at forstå, at en markant aflastning af E45 vil være en kæmpe fordel? Kan det virkelig være et problem, at aflastningen sker ved hjælp af Hærvejsmotorvejen, så man ovenikøbet også har en alternativ rute i tilfælde af større forstyrrelser, hvor man ellers skulle holde i kø i timevis på E45? Det går over min forstand, men jeg er jo også bare en simpel mand fra Thy.
Senest har Region Midtjylland på et møde forleden drøftet Vækstpartnerskabsaftalen 2015 for regionen – en årlig aftale om koordination af indsatsen for erhvervsfremme. De tre overordnede initiativer handler om at styrke Danmark som produktionsland, at sikre kvalificeret arbejdskraft og at udvikle den danske fødevareklynge.
Gode hensigter, som netop er tre gode grunde til at støtte helhjertet op om Hærvejsmotorvejen. Alligevel anbefaler Region Midtjylland, at E45 skal udbygges til seks spor hele vejen fra Randers til Kolding, inden man tager fat på Hærvejsmotorvejen. Man skulle tro, at formand Bent Hansen stod i spidsen for ”Region Østjylland”, for de fine ord om »balance i regionen« gælder åbenbart ikke vest for Aarhus. Der er tilsyneladende kun én vej for ham: fra Aarhus til København via en Kattegat-forbindelse, men den gavner altså ikke vareeksporten mod syd og et Danmark i balance. Tværtimod vil den koncentrere endnu mere udvikling i de store bysamfund, hvor vi ikke kan – eller vil – bo og arbejde alle sammen.
Det er nu, vi har chancen for at vælge den rigtige vej for fremtiden. Ved at komme i gang nu undgår vi også den helt store regning, der lurer på E45 i en overskuelig fremtid. Hærvejsmotorvejen kan etableres på 8 til 10 år ved optimering af processerne – f.eks. ved at opdele det nødvendige arbejde med ekspropriation i flere parallelle etaper.
Og hvad så med finansieringen? Det er heller ikke noget problem, hvis pengene ikke kan findes på traditionel vis. Pensionskasser og store entreprenørselskaber står i kø for at byde ind, fordi forrentningen af projektet er så god – hvad enten det bliver samfundet eller private, der finansierer og evt. står for driften de første år. Det sidste bruger man jo f.eks. med stor succes for Sønderborg-motorvejen.
Jeg er helt overbevist om, at den sunde fornuft vil sejre og skære gennem al den nonsens, der flyder rundt på vejene og i medierne – især nu, hvor valgkampen er skudt i gang. Det må jeg og alle andre besindige folk trøste os med, når vi skiftevis griner og græder over de mange kulørte indspark.
Den gode Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet fik f.eks. grundigt dokumenteret, at trafikforsker ikke er nogen beskyttet titel: »Trængslen på E45 er kun et problem en halv time om morgenen og om eftermiddagen«, lød det således fra oraklet i nord. Tydeligvis en ”analyse”, der enten er lavet ved skrivebordet dybt inde på et beskyttet værksted på universitetet eller måske ved et af DSB’s udmærkede togborde.
Og ét helt centralt spørgsmål melder sig for grundforskningen hos denne trafikforsker: Har manden mon nogensinde i nyere tid bevæget sig i bil på E45? Uanset hvad man ellers måtte mene om Hærvejsmotorvejen, er jeg helt sikker på, at især østjyderne ryster vantro på hovedet over dette udsagn fra en helt anden verden. Medierne har også et ansvar for at udfordre den slags nonsens fra en ”ekspert”, der helt tydeligt – også i andre sammenhænge – demonstrerer en klar politisk, antivækst- dagsorden.
Heldigvis er den slags så tydeligt, at alle kan se, det ikke har det fjerneste med fakta at gøre.
Uanset om vrøvlet kommer fra en såkaldt forsker, håbefulde folketingskandidater eller en flok borgmestre, der inderst inde godt ved, hvordan virkeligheden og vejtrafik hænger sammen.